Tertulia: ¿Qué facer cola prostitución?. Encruciyaes y propuestes

El pasáu xueves 12 de marzu de 2009 la tertulia cultural Pachín de Melás axuntóse como d’avezu pa falar sobre’l tema


¿QUÉ FACER COLA PROSTITUCIÓN?. ENCRUCIYAES Y PROPUESTES

a la que taben invitaes

Ana Luisa Ordóñez
, autora del llibru Feminismu y Prostitución. Fundamentos del debate actual en España, Ed. Trabe. 2007

Marisa Cuesta vocera de la Estaya d’Igualdá d’Unidá Nacionalista Asturiana y

Yolanda Huergo, abogada feminista.

Finalmente nun pudimos cuntar cola presencia de Marisa Cuesta por imposibilidá imprevista d’última hora pero fue sustituida por dos tertulianes qu’asistieron a la xipla, Sonia ya Iris.


Ana Luisa
Voi a cuntavos un poco cómo m’acerqué yo a esti tema. Empezó cuando a través de la Escuela de Trabayu Social, tuve la oportunidá de participar con un proyeutu que trabaya con muyeres rellacionaes con contestos de prostitución. Esto cambióme tola visión que tenía sobre esti asuntu.
Bueno, hai diez años tampoco se falaba muncho d’estes cuestiones, y cuando empecé a reunime con un grupu formáu poles profesionales, por profesores de la Escuela y por muyeres que taben siendo apoyaes por SICAR, que yeren como diez muyeres o asina, lo que m’encontré rompióme un poco los estereotipos que tenía previamente.

La imaxen que tenía de la prostitución taba rellacionada con imáxenes de películes y la lliteratura. Mui relacionao cola violencia, con situaciones siniestres, con muyeres diferentes al restu, y alcuérdome que na primer reunión, vi muyeres de lo más variaes, y les sos histories tamién yeren distintes. Había xente que viviera situaciones de trata claramente, mui chungues, y otres que non, que teníen un proyeutu mui claru, de cuanto diben a tar trabayando na prostitución y pa qué lo queríen. Lo que teníen en común yera que yeren toes muyeres inmigrantes y buscábense la vida equí, entraren ensin papeles o con un visáu de turista que dempués caducó, y en xeneral yeren muyeres mui echaes p’alantre, pero d’edades y procedencia xeográfica variaes. Toes llatinoamericanes eso sí, el perfil migratoriu más común de les muyeres que pasen por la entidá. Además, suelen llegar les muyeres que tán en peor situación. A les que-yos va meyor puen nun pasar por ninguna.

Y a partir d’ehí empecé a interesame y a lleer lo que se dicía dende’l feminismu, y lo primero que t’encuentres ye’l debate xurídicu.
Hai básicamente tres postures que son les qu’agora mesmo se discuten. La primer d’elles ye la más abolicionista, que sería penalizar a los clientes, que ye’l modelu suecu y de Noruega. Llueu ta la reglamentación, que intenta acotar espacios y locales pero ensin derechos llaborales. Equí tán por exemplu les multes, que conocereis por Cataluña, que multen a los clientes y a les prostitutes pero sólo de calle. Y llueu taría la postura de dar derechos llaborales.

Con too, cuando vas afondando nel tema, decáteste de que, penriba d’estes distinciones, sobre too dende’l feminismu, que ta teniendo muncha fuerza como interlocutor nesti debate, ves qu’hai muncho de fondu, que realmente lo que se ta discutiendo tamién son maneres d’entender lo que ye la subordinación de les muyeres, la sexualidá masculina y femenina, les migraciones, cómo entender el tema de la trata, y claro, ahí ye onde empieza a complicase la cosa porque pues sentir falar d’esplotación pero con sentíos diferentes, o manexar cifres que son totalmente distintes, hai un baille de númberos que nun parecen corresponder cola realidá.

Nesti tema suel dicise que nun se tienen les idees clases pero llueu siempre hai una posición que ye bastante visceral col asuntu.

Sonia
Si, tol mundu tien prexuicios

Yolanda
Yo creo qu’hai que regular, dar derechos llaborales.

Sonia
El mio puntu de vista aprosímase más al modelu suecu qu’a cualquier otru, eso nun quier dicir que s’escluya la posibilidá de que la xente tenga derechos llaborales.
Nun sé a nivel xurídicu cómo puede facese, pero tien d’haber modelos. Igual qu’hai quien pue facese autónomu, si alguien quier exercer la prostitución, pue constituíse como la so propia empresa, eso escluiría que determinaos sátrapas se beneficiaren d’una regularización xeneralizada, que ye un riesgu que se puede correr. Ye dicir, les terceres partes, que les hai, constituiríense como empresarios llegales, y eso, yo nun sé hasta que puntu repercutiría nun beneficiu de les trabayadores.

Yolanda
Bueno, agora ya son empresarios llegales, porque agora la prostitución exércese abiertamente nos clubs, tán abiertos pa eso y tol mundu lo sabe.

Sonia
Sí pero non, depende de cómo s’interprete la llei, hai un colectivu qu’exerce la prostitución de calle, y mui poques trabayen pa elles mesmes. Y esa magaya ta explotándoles clarísimamente. Y si llegalices esa situación, llegalíceslos a ellos directamente. Eso ye un problema dende’l mio puntu de vista. Yo intentaría atayar dende la sanción al cliente. Asina evites munchos problemas de mano. Y llueu sí, tener la opción de llegalización como empresa privada. Que nun sea dalgo indigno. Ser autónoma con un réximen específicu, igual qu’hai un réximen especial pa les empleaes del hogar.

Eso podría valorase. A lo meyor tengo prexuicios, pero nun me gustaría que se regulara too, tengo una percepción mui negativa de la prostitición pola esplotación que conlleva.

Yolanda
Ya Sonia, pero yo nun falo de llegalizar que les esploten, falo de dignificar lo que faen elles.

Sonia
Ya, ye que yo eso nun lo considero indigno, sinón que lo faen indigno los ‘xefes’, por dicilo asina y los clientes, xeneralmente, salvo unos niveles mui altos. Tamién ye verdá que toi centrándome na prostitución de más baxu nivel. La prostitución d’altu standing nun tien esi problema, nun se ven esplotaes por naide, o en mui pocos casos. Elles cobren una pasta y autoxestiónense na mayor parte de los casos.

Ana Luisa
Equí hai un problema. Intentar casar elementos de les dos partes ye mui difícil porque son incompatibles. Partes de supuestos mui diferentes. Por exemplu, partiendo del modelu suecu, voi contra clientes y contra prosenetes, anque habría que ver cómo definimos prosenetes, pero claro, eso repercute a la escontra del negociu, polo que a la vez nun puedes llegalizar, y, de fechu, les sueques nun reconocen derechos llaborales, cómo vas reconocer derechos a un negociu pol que llueu multen. Nun tien xacíu.

Pero llueu tamién sorrayes el procedimientu pa dar derechos llaborales, que ye importante. Nun tolos modelos son lo mesmo. Nun ye lo mesmo lo que pide ANELA que ye un colectivu d’empresarios que lo que pide HETAIRA que ye un colectivu de defensa de los derechos de les trabayadores.
Entós, que se trabaye de forma autónoma o en cooperatives ye un tema mui interesante. Pero lo que plantees del tema de la calle, pola mio percepción, nun ye del todo exacto. Nun creo que se pueda dicir qu’hai xente que se lucra más de les que faen la calle que otres. Sí qu’hai casos, el chulu de tola vida, pue haber redes criminales, pero hai otres munches muyeres que tan na calle y son independientes y precisamente tán na calle por eso, porque ye la manera de que nun rindan cuentes a naide. Tamién hai muyeres que prefieren los clubs, que-yos parecen más seguros. Si partes d’una postura mas abolicionista vas a bloque, toos son prosenetes, toes tienen chulu, si vas más hacia pro-derechos, empieces a facer matizaciones.

Por exemplu en Francia teníen problemas porque hubo casos en que se reconocía como prosenetismu a les compañeres que-yos alquilaben el pisu a les otres. Porque la llei diz que ye proseneta el que se lucre de la esplotación sexual d’una tercera persona. Pero qué entendemos por esplotación sexual, tola prostitución o esplotar ye cuando tienes unes condiciones abusives, hai coacción…, vuelve a ser too dependiendo de cómo lo analicemos.

Si toles persones que se lucren d’elles, entendío como que ganen indirectamente perres de la so actividá, fueren prosenetes, entós nun van poder exercer, porque siempre habrá xente que-yos alquile los pisos, incluso como se vió n’Italia, de novios que vivíen d’elles porque taben nel paru nesi momentu y que tamién los empapelaron, o el serviciu domésticu que teníen pa trabayar pa elles, hasta los tasistes podemos considerar que tamién se lucren…, claro realmente son munches les terceres persones que indirectamente ganen perres d’esti negociu, pero ye que la industria del sexu ye mui amplia.

Iris
Esti ye un tema que desconozo, y prestaríame, tú que lo conoces más, que nos contases más coses d’elles, ¿qué piensen?, ¿cómo lo ven?.

Ana Luisa
Bueno, si quereis conocer d’investigación de campu podeis falar con Maria Jesús Ollero, que fizo l’estudiu sobre prostitución n’Asturies, un estudiu encargáu desde’l gobiernu del Principáu pero que nun llegó a publicase. Ella recorrió clubs y pisos. Y sacó conclusiones como que los casos de trata nun son lo más frecuente. Claro que cuando vas a entrevistar entres nos clubs y pisos que te dexen, pero hai otros nos que nun pues entrar, y ehí pue ser onde tan peor les coses. Sí, sábese que hai casos de trata que lleguen a les entidaes asistenciales y d’apoyu, a veces a través de la policía, incluso a veces, gracies a los propios clientes.

Sonia
El que te recibe ye porque quier recibite, pero si nun quies que nadie s’entere de lo que faes, en cualquier cosa, cierres.

Ana Luisa
El tema ye cuando se toma la prostitución como si fuera l’esponente de la mayor opresión de les muyeres. Hai que ver qué implica eso, porque implica a un feminismu d’un tipu determináu. Por exemplu, dientro del plan abolicionista lo siguiente sería censurar la pornografía.
Nun ye sólo que nun-yos guste’l sexo de pagu, sinón cómo ta repartíu por xéneru, que los clientes sean cuasi siempre homes y sean les muyeres les que ofrezan servicios sexuales.
Prostitución pa muyeres nun ye mui frecuente, pero haila. Que la prostitución nun sea un tema desigual ¿implica que desapaeza? ¿por qué nun se concibe que la muyer puea consumir tamién? Nel fondu del debate ta’l tema de la sexualidá masculina y femenina y cómo tienen qu’entendese.

Yolanda
Ye una rellación de poder ente’l que paga, y dame igual que sea home o muyer. Yo Quiero esto y esto y esto. A mi cuéstame entendelo como una pura rellación de serviciu, será una cuestión d’educación o que tengo munchos prexuicios, pero equí veo unos condicionantes sociales mui fuertes.

Ana Luisa
Ta claro que’l dineru da privilexos, pero les trabayadores del sexu tamién puen tener d’algún poder na relación con el cliente. En munchos casos puen negociar: el preciu, los tiempos, les practiques sexuales que se van a facer, les condiciones, usar preservativu, por exemplu. Lo interesante ye que les condiciones de trabayu permitan que les muyeres ten lo más empoderaes posibles nesa relación.

Un asistente
Los paisanos compren sexu, y, sí, usen a la muyer. Pero en sexu y en too. Y esa actitú machista tien que dir variando cola educación. Pero al fin y al cabu, venceyar esto a facer un cambiu total y absolutu na percepción énte la sexualidá y la dominación ente home y muyer ye dalgo que tien de ser l’oxetivu final.
Pero agora mesmo, a lo que tienes qu’enfrentate ye que se necesita sacar a la lluz lo que sabemos que tenemos realmente. Eso nun quier dicir que tea bien, habrá munchos casos, supongo en que munches muyeres tán prostituyéndose porque nun hai otra. Hai que comer y lo único que puedo vender ye esto. Pero yá sería’l siguiente pasu, el primeru sería sacar a la lluz una estructura de negociu de miles de millones. Y llueu actuar sobre trata de blanques o lo que seya. Pero ¿venceyar directamente la trata de blanques cola prostitución? La trata de blanques ye un delitu, pero ¿ye delitu vender sexu?

Ana Luisa
Bueno, la trata de persones, qu’eso de blanques... Equí ta tol mundu d’alcuerdu, el tema ye cómo entender la trata. Porque seguramente que sentisteis dalguna vez eso de que’l 90% de les muyeres de la prostitución son víctimes de trata. Realmente esa cifra nun vien en nengún llau. Ye una cifra ideolóxica. Nun hai un estudiu sobre esa cifra n’España.
Lo que sí se sabe ye que ’l 90% de lo que se detecta na mayor parte d’estudios implica a muyeres inmigrantes. Entos ¿qué pasa? Que cuando se definió’l términu de trata, nel protocolu de Palermo, nes Naciones Xuníes yá hubo debate ente abolicionistes y pro-derechos. Y ¿cómo se definió? Ye’l treslláu d’una persona d’un pais a otru pa esplotala llaboralmente, o esplotación sexual o esclavitú, y ¿en qué condiciones? Pues qu’haya coacción, amenaza, engañu o usu de la fuerza…abusu de una situación de vulnerabilidá.
Esta cuña de la vulnerabilidá metiéronla les abolicionistes, planteando que si ta presente nun ye necesario tener en cuenta’l consentimientu. Y entós, claro, la propia definición ye elástica, ambigua. Ye mui fácil tresponer, claro, si’l 90% son inmigrantes, y la mayoría de les inmigrantes tienen necesidaes económiques, la pobreza ye vulnerabilidá, entós, el 90% son víctimes de trata.

Esto llévanos al llímite de considerar que toa inmigración llaboral o económica ye trata. Y tendríes qu’aplicalo al trabayu domésticu, al de la güerta, y a los paisanos, que tamién son vulnerables. Porque la definición de Palermo ye pa homes y pa muyeres. Too ye trata.

Ye verdá que tolo que tien que ver cola prostitución pa esti feminismu abolicionista ye el summun. Ye la máxima expresión de la violencia de xéneru, de la desigualá... Como si la prostitución fuera una opresión muncho mayor qu’otres.

Yolanda
Con too, la peor de les opciones posibles ¿nun ye que temos nel llimbu que tamos agora? Agora tenemos una posición nun illegal, sinón alegal. Y nun asumilo ye una postura mui hipócrita. Elles tán ehí y tán sufriendo muncho. Nun tienen seguridá social, nun tienen derechu a baxa, nun pueden pidir un créditu al bancu…Y esa situación por negala nun va desapaecer.

Un asistente
Bueno sí, nel supuestu de llegalizar la prostitución, ¿qué condiciones plantea’l movimientu llegalista?

Ana Luisa
Si vos metéis a rebuscar na páxina web de HETAIRA podéis ver los comunicaos reivindicativos que saquen, coles medíes que proponen, recoyendo les voces de les propies trabayadores del sexu lligaes a HETARIA. Básicamente piden derechos llaborales, tanto como autónomes como per cuenta ayena, y que-yos permitan siguir trabayando na calle, seguridá y unes condiciones sanitaries mínimes, poder facelo en sitios que nun molesten al vecindariu, en sitios negociaos, intentar que nun se vea la prostitición como dalgo estigmatizao. Tamién hay algunes líderes, como Justin Abellán, que taben intentando impulsar la creación de un sindicatu. Además, podéis encontrar detalláu na prensa’l proyeutu de regulación qu’intentaron puxar va unos años en Cataluña dende la Conseyería de Montserrat Tura,

Iris
Yo plantéome, si una muyer se fai autónoma, entamando a cotizar, el día de mañana si se pon mala puede coyer una baxa o puede xubilase, pero ye qu’aparte, esa persona ta cotizando, y al restu la xente eso ta beneficiándonos pues d’otra manera ta xenerando una especie d’economía negra que nos perxudicaba a toos. Son unos cientos de millones, son unes perres que tán nel llimbu y si ta cotizando, supón-y un beneficiu social a ella que repercute tamién nel restu de la sociedá.

Ana Luisa
Agora los clubs y los negocios puen campar a les sos anches, aunque tamién ye verdá que cada dos por tres la policía tá nos llocales, xeneralmente pa facer redaes d’estranxería. Tamién s’apliquen lleis contra la trata y por delitos contra los trabayadores, pero a la vez, como nun se reconocen derechos llaborales y la llei d’estranxería ta ahí, les muyeres que anden sin papeles nun quieren saber na de la policía, porque tienen mieu a que les echen del país. Hai un poco de marabayu llegal entre les lleis, les sentencies que s’apliquen, y además tan los reglamentos autonómicos y llocales.

Yolanda
Y la postura feminista abolicionista, ¿de verdá piensa que prohibiéndolo s’acaba cola prostitución?.

Ana Luisa
Ye que aunque nun acabe, lo importante pa elles ye nun aceptala. Pensai un pocu nel feminismu institucional, que ye’l qu’agora ta marcando la llinia política a siguir nel gobiernu. Tien la llucha contra la violencia de xéneru como obxetivo prioritariu, y pon munchu pesu’n medíes llegales. Per otru llau’l feminismu institucional que tenemos equí ye illustráu, nel sentíu de que usa una categoría de muyer unitaria. Plantéase eliminar la desigualdá de la muyer, entendiendo que toles muyeres tienen los mesmos intereses. Entós, si desde’l feminismu institucional s’adopta’l discursu abolicionista, que parte de que tola prostitución ye violencia y desigualdá, paez-yos que regular la prostitución fomentaría eses dos coses. A veces esplíquenlo diciendo que tampoco s’acaba colos robos, y sin embargu, hai lleis en contra.

El problema ye que mientres tantu, hai muyeres que siguen sin derechos... Les muyeres somos diverses, y hai qu’empezar a ver les diferentes formes d’opresión que nos afecten y cómo puen facelo de forma distinta, nun ye sólo’l xéneru, ye la etnia, ye la clase social. Por exemplu, paez que la solución pa la conciliación de la vida llaboral y familiar, ye que’l trabayu domésticu y de cuidau se pague a otres muyeres, que por cierto, son tamién inmigrantes en gran númeru, y tamién sufren esplotaciones, abusos y trata. Pero eso nun llama tanto la atención. Hai que preguntase por qué.

Lo que piden les muyeres en situación irregular son papeles, ye la so prioridá. Nun s’identifiquen cola prostitución tanto como con ser inmigrantes. Lo otro ye la forma de ganase la vida, y gracies que la tienen, porque si non nun diben poder tar equí.


Ana Luisa
Desde algunes corrientes del feminismu lo que se propón ye facer aliances con eses muyeres que normalmente nun tienen voz política y que tán más estigmatizáes.
Vamos tener en cuenta el puntu de vista d’elles.
Lo que plantea’l feminismu pro-derechos ye qu’intercambiar sexu por perres o, en xeneral, intercambiar sexu por bienes materiales nun ye dalgo esclusivo de la prostitución, sinón que ye un intercambiu que se da tamién n’otres rellaciones como’l noviazgu, el matrimoniu tradicional… Nel sieglu XIX hai tou un dispositivu moral, sanitariu y xurídicu que-y da forma a eso y da llugar a la prostitución que conocemos güei día.
Tanto’l matrimoniu como la prostitución puen analizase como instituciones patriarcales, pero sólo ta mal vista la segunda. Esti estigma ye tamién una forma de controlar a les muyeres. Lo de la “puta” ye dalgo que nos pue caer a cualquiera de nosotres cuando nos salimos del tiestu, de lo que se espera de les moces “decentes”.
Entós cabe la posibilidá de facer aliances pa poder desestigmatizar, pa que nun haya divisiones entre muyeres buenes y males. Tamién ye una manera d’opresión de la muyer que nun podamos facer colos cuerpos y la sexualidad lo que queramos, incluso intercambiala por dinero buscando, nun la gratificación sexual en sí, sinon una gratificación monetaria.

Iris
Lo ideal sería que caún pudiera tener una vida sexual plena.
Pero la prostitución esiste y yá qu’esiste, vamos intentar reguralizalo y non condenar a eses muyeres al obstracismu.

Ana Luisa
Y ye esa la palabra, muy bien escogía. Por exemplu lo que-y pasó en Galicia a Valeri Tasso, qu’escribió Diariu d’una ninfómana, una escritora que tuvo exerciendo la prostitución de luxu varios meses y llueu contó les so correríes sexuales nun llibru, escribió agora otru llibru que se llama El manual del antisexu, sola sexualidá’n xeneral. Pues invitáronla a unes xornaes sobre la sexualidá de los xóvenes en Vigo, onde diba a falar d’esti últimu llibru, pero una de les asociaciones abolicionista de Galicia denunció a ll Dirección Xeral de Xuventude por organizalo, argumentando que taba faciendo apoloxía de la prostitución. Denunciaronlo sólo porque diba ella, porque yera un mal modelu pa los xóvenes, porque mostraba la prostitución como una salida.

Sonia
Eso ye violar el drechu a la espresión. Ye dalgo mui heavy.

Iris
Que sean les propies muyeres les que condenen eso ye’l colmo.


Ana Luisa
Los modelos de regulación llaboral n’Holanda, n’Alemaña, Nueva Zelanda, Australia tampoco son la panacéa porque obviamente nun se resuelven toles inxusticies sociales regulando la prostitución. Pa eso faen falta munchos otros cambios. Pero sí se puen mejorar les condiciones de vida de algunes muyeres, que nun ye poco.

Iris
Yo creo que la desigualá por supuestu qu’esiste, pero esiste en munchos ámbitos. Y l’home que se prostituye, anque sea nun porcentaxe menor, ¿a esi nun-y afecta?, ¿nun ta subordináu o alienáu?

Ana Luisa
La prostitución masculina ta muncho menos teorizá, eso debería danos tamién pa pensar... L’análisis de la subordinación tiénenlu tanto les feministes pro-derechos como les abolicionistes, lo que pasa ye que pal abolicionismu la prostitución ye la másima subordinación y por tanto hai qu’erradicalo, mientres que a otros ámbitos onde tamién hai subordinación, nun s’aplica el mesmu tratamientu: el matrimoniu o’l trabayu domésticu.
Pal feminismu pro-derechos, tratar a la prostitución como algo diferente de otres instituciones sociales, ye lo sospechoso. En tou casu, pue dase tamién subordinación pero nun más que n’otros ámbitos. Igual que meyoraron les condiciones de la muyer nel matrimoniu, puen meyorase na prostitución.

Iris
Y respeuto a los anuncios publicitarios de prostitución nos periódicos. Ye un tema tamién pa debatir. Eso yo nun lo veo tan claro. Nun se revisa que ye lo que hai detrás d’esos anuncios. Si realmente hai una persona llibre que ta ejerciendo.

Ana Luisa
Sobre esi tema, puedo dicite que los anuncios tamién los usen muyeres y homes que trabayen pola su cuenta. El tema ta en que si interesa que dependan lo menos posible de terceres persones, pero quítes-yos la calle, que ye una manera de poder trabayar pela so cuenta con facilidá y quites-yos los anuncios de prensa… Con un móvil y un anunciu de prensa yá pues montar un negociu, sin tener que pasar por un club.


Más información sobre’l tema:


El trabajo sexual en la mira. Polémicas y estereotipos. Dolores Juliano.
Cadernos Pagu. versionPrint ISSN 0104-8333 Cad. Pagu no.25 Campinas July/Dec. 2005
Prostitutas con licencia; clientes clandestinos. María R. Sahuquillo www.elpais.com. Febrero de 2009
Por un análisis feminista sobre la prostitución.
Rosario Carracedo Bullido. Portavoz de la Plataforma Estatal de Organizaciones de Mujeres por la abolición de la Prostitución. Junio de 2005.
En Mujeres en la periferia : algunos debates sobre género y exclusión social / coord. por Teresa Susinos Rada, Adelina Calvo Salvador, Marta García Lastra, 2006, ISBN 84-7426-886-9, pags. 57-74
Comunicado de la Plataforma Estatal por los Derechos en el Trabajo Sexual
En gloobal net y COGAM