Tertulia: Los Pilares d'Asturies. Investigación y caltenimientu del nuestru patrimoniu

Resumen de la tertulia del 3 de febreru de 2011


Los Pilares d'Asturies.
Investigación y caltenimientu del nuestru patrimoniu



Na que participaron

Pilar García Cuetos
Profesora d’Historia del Arte de la Universidá d’Uviéu

Fernando Ornosa
Musicólogu responsable del Muséu del Pueblu d’Asturies


Presentador
Entamamos cola tertulia primera d’esti añu 2011. Agradezco a los invitaos y a los presentes el vuestru interés por venir a esta que titulamos Los Pilares d’Asturies, en referencia a Los Pilares de la Tierra, porque pescanciamos que tol patrimoniu artísticu asturianu representa un poco los pilares que nos caractericen como pueblu, que nos dan la nuestra forma de ser y d’existir, el nuestru cálter. Y creemos qu’hai munchu que charrar sol tema, nun hai más que coyer el periódicu tolos díes.
Por exemplu ayeri mesmo salía la noticia que diben a venir de la UNESCO a ver como taben los monumentos del prerrománicu, [La UNESCO investiga el Prerrománico ante las denuncias por su estado de abandono, La Nueva España, 2 de febreru de 2011], que son la xoya de la nuestra corona, yo creo que, xunto coles pintures rupestres, ye lo más relevante que tenemos equí, y veníen pa verificar el so estáu d’abandonu.
Y en sin dir más lloñe, equí, onde la Campa Torres, denuncien qu’hai un zulo con nun sé cuantísimes pieces abandonaes y estropiándose, y nun solo queda ehí la cosa, si non qu’agora quieren meté-y un espediente al propiu arqueólogo que lo denunció.
En fin, son coses que nun pasen en dengún otru país. En cualquier otru llugar ves que curien a los sos tesoros, a los sos monumentos, que traten de ponelos en valor, y equí paez que facemos lo contrario, que lo que queremos ye destruyílo, abandonalo, que caiga. Nun lo entiendo.
Y por eso quixímos invitar a dos espertos pa que nos comenten la so visión col tema del patrimoniu, tanto na so estaya d'investigación, a ver qué se ta faciendo, y si hai bastante presupuestu pa siguir sacando proyeutos, como na del caltenimientu, tanto na parte material como tamién la inmaterial.
Tenemos con nós a Pilar García Cuetos, que ye investigadora y profesora d’Historia del Arte de la Universidá d’Uviéu y a Fernando Ornosa, que puede falanos bastante del nuestru patrimoniu inmaterial como musicólogu responsable del Muséu del Pueblu d’Asturies.
Y nada más, nun sé Pilar, si quies entamar tu mesma.


Pilar García Cuetos
Toi d’alcuerdu no básico colo que dixisti. El patrimoniu, ye too, lo material y lo inmaterial, nun se puede separtar. Y realmente, la situación n’Asturies ye mui mala. Icomos [Comité Español del Conseyu Internacional de Monumentos y Sitios], la xente d’UNESCO, Víctor Fernández Salinas, que faló hai poco nel periódicu que ye profesor de xeografía en Sevilla, y yo mesma llevamos más d’un añu falando d’esta situación y tamos seriamente preocupaos polo que pasa. Pero nun sólo pol prerrománicu, si non por too [La Nueva España 22 de febreru de 2011] . Lo que dixisti antes ye lo que piensa tol mundu, tenemos dos xoyes de la corona que son el prerrománico y l’arte rupestre, la pintura mural de les cueves, pero tenemos muncho más, nel patrimoniu too ye importante. Ye como si tuviéramos que coyer de la humanidá na más qu'a los guapos, altos y llistos, y el restu nun cuntáramos. Toos facemos la humanidá. Ye cierto qu’eses dos coses venden mui bien, pero ye que'l patrimoniu nun ye pa vender, pero curiosamente lo que más vende tenémoslo igual de fatal. Que Teberga té fecho una patata frita paez que da igual, pero que té Lillo, que té Santa María del Naranco…
Yo traxe a un amigu arquitectu de Marruecos, que ta trabayando en patrimoniu mundial en Marrakech, a ver San Miguel de Lillo, apoyámonos pa mirar les pintures y cuando quitamos les manes del bancu, quedaron marcaes porque taba cayendo serrín de los xilófagos que taben comiendo les vigues. Eso pasó. Vamos, de pasar vergoña.
Traxe a xente de Barcelona a ver Priesca, y ta enllena de cagaes d’esperteyos, y eso ye fatal. Los esperteyos son especies protexíes, pero porfa, que los saquen d’elli pa otru llau.
El nuestru problema ye que nos falta investigación, nun porque nun s’investigue na universidá, si non porque les autoridaes responsables nun consideren a esa investigación vinculante pa nada. Puede haber munchos proyectos, becarios, lo que seya, pero esa información almacénase, como muncho edítala'l real institutu d’estudios asturianos, o alguna de les editoriales benemérites que tenemos, que por ciertu son de les más punteres d’España y del Mundu, pero eso nun lo apliquen.
Por exemplu n’Uviéu tan decidiendo que van a tirar tolos edificios del diecisiete y del dieciocho, y eso a Víctor Fernández Salinas tiénlu tan preocupáu como'l prerrománicu. Porque’l modelu del Fontán ye lo peor, ye facer maqueta, escala 1:1 de tolos edificios y tirar los orixinales. Ye clonalos, lliteralmente ye clonalos.
Tamos falando d’un despreciu absolutu, ¿por qué? nun lo sé. Creo que ye básicamente porque falta una política pa esto. Ya pedí delles veces un plan estratéxicu pal patrimoniu asturianu como una de les nuestres prioridaes. Que pase por investigar, que pase por conservar y que pase porque restaurar nun seya porque nun conceyu griten más que'l de al llau. Que nun seya dicir, “bono, agora vamos a salvar Teberga, llueu vamos a salvar Lillo, nun sé cuando vamos a salvar nun sé qué otra cosa”, … pero nun hai una planificación. Andamos a saltu mata apagando incendios. Y asina nun vamos a arreglar nada.
Arreglaremos agora Teberga y taremos quince años en sin mirar pa ello, y dientro quince años volverá a cayer.
Nun hai planificación denguna, nun hai una relación entre la investigación y la política de xestión del patrimoniu. Y mientres nun haya eso, nun hai na que facer. Tamos acabaos. Hai patrimonios mui importantes y mui fráxiles. L’arquitectura “menor” entre comilles y el patrimoniu inmaterial, tan condenaos a la estinción, y quedará lo que documentemos los cuatro llocos que nos dedicamos a esto.


Fernando Ornosa
Bono, yo lo primero dicir que me presta muncho tar equí compartiendo mesa con xente que lo que busca dende hai munchu tiempu ye una Asturies meyor, y en particular siéntome mui a gustu de tar equí con Pilar.
Y nun quiero ser tamién catastrofista, pero’l panorama ye desolador. Digamos que trabayo dende hai tiempu nes hermanes probes dientro de lo que l’alministración considera patrimoniu, que son el patrimoniu etnográficu y el patrimoniu inmaterial.
Y falar d’estos dos patrimonios ye un dolor. Lo primero qu’habría que traer a colación equí ye que n’Asturies nun existe, nunca existió, un departamentu d’antropoloxía na Universidá d’Uviéu, y como consecuencia d’ello, los estudios, la investigación cayó en manes, afortunadamente, de Juaco López, que marcó una llínea d’investigación nel Muséu del Pueblu d’Asturies, y a partir d’ehí entamaron a asoleyase trabayos en varies llínees d’investigación: la colección de fuentes pal estudiu de l’antropoloxía asturiana, la serie etnográfica, la colección fontes sonores de la música tradicional asturiana o l’atlas sonoru de la llingua asturiana.
Pero’l gran problema ye que'l patrimoniu inmaterial tien un discursu propiu, ye en sí mesmu, transversal. Pero ta identificándose constantemente col patrimoniu etnográficu, y eso, en gran parte, ye un error, porque entre otres coses, la mayoría de les persones tienen dos memories estremaes, que son, la memoria que toos tenemos, la memoria de la nuestra vida, pero hai muncha xente que tien, lo que llamamos, la memoria ancestral. Y ye esa memoria ancestral lo que, más o menos, podemos estudiar nel muséu y en otros centros d’estes característiques, onde nos dedicamos a trabayar colo que ta venceyao al patrimoniu etnográficu.
Pa ver el problema de l’alministración n’Asturies, pondría como referencia la llei de patrimoniu del añu 2001, onde, cuando se fala del patrimoniu etnográficu y del patrimoniu inmaterial, confúndense constantemente los términos, y nun sólo eso, si non que'l patrimoniu inmaterial despáchase con seis llínees.
Seis llínees pa tou un patrimoniu qu’abarca lo que ye la música, el baille, los cuentos, les lleendes, los conxuros, los proverbios, la llingua, la comida, los xestos venceyaos a los trabayos, los xuegos, los deportes tradicionales… bono, too, cualquier cosa que vos podáis imaxinar.
Y, como muncha xente, veo ehí una especie de ganes de que nun salgan p’alantre determinaes cuestiones que tan venceyaes al tema identitariu, pero que nun deberíen de ser talo, deberíen ser consideraes un patrimoniu en si mesmu, es sin facer d’ello un discursu políticu.

Y preocúpame tamién la situación porque nel muséu hai unes llínees d’investigación en marcha, y voi dar equí les cifres del presupuestu pal añu 2011 pa que veais en qué mundu nos movemos.
La rede de museos etnográficos d’Asturies tien catorce museos, el Muséu del Pueblu d’Asturies ye cabecera d’esa rede, y ya vos digo que ta suplantando lo que seríen los estudios d’antropoloxía en Asturies, la conseyería de cultura, que ye la que sofita la investigación, anque’l muséu tien titularidá municipal, l’añu pasáu recortó un cincuenta y dos por cientu y esti añu recorta un cincuenta y cincu por cientu. Colo cual queden pa tol añu pa investigación cincuenta y cuatro mil euros pa catorce museos.
Con eso ya vos digo too. Ye imposible facer nada.
Y si se fai daqué, …publicar algún trabayu d’investigación…, ye porque esti muséu ta en Xixón y tien un dineru del ayuntamientu, pero la conseyería ta enfotada nos grandes proyectos, ya sabéis, Niemeyer, Llaboral…

Pero lo que más me preocupa y polo que toi trabayando nel muséu ye pola salvaguarda del patrimoniu inmaterial, nel mio casu, del musical.
Esa salvaguarda nun ta garantizada, porque nel muséu, les condiciones son fatales, tanto ambientales, como d’humedá.
Y nun se pueden facer trabayos de campu porque nun hai presupuestu.
Munches vegaes ta faciéndose esi trabayu de campu porque hai voluntá de facelo, en sin presupuestu. Y bono, toos tendríamos qu’agradece-y a xente como Ambás, que dedicó la so vida a recoyer testimonios polos pueblos d’Asturies, y qu’invierte lo que gana y más.

Y la propia llei del patrimoniu marca qu’hai que facer un plan urxente, tantu pal patrimoniu material como l’inmaterial, cosa que nunca se llevó a cabu. Los inventarios de patrimoniu tan en sin facer.
Bono, esti añu, por exemplu, ta faciéndose un trabayu pa documentar les fontes, abrevaderos y llavaderos n’Asturies, que tan en sin facer, pero faise por iniciativa propia, nun porque haiga una llínea marcada pa facer esti tipu d’inventarios.


Un asistente
¿Cómo ye eso de que ta rota la vinculación entre investigación y la política de patrimoniu?


Pilar García Cuetos
Porque en sin conocer, nun puedes protexer. Ye de caxón. Si nun sabes nin lo qu’hai nin el so valor, ¿qué vas facer?
Ya nun falamos de l’arquitectura, si non de los valores que supón. Y son valores materiales ya inmateriales. Por exemplu les capiyes del Monsacru. Elli ta la naturaleza y el so paisaxe cultural, porque ye un paisaxe nel que trabayamos, la materialidá mesma de les capiyes, y tol patrimoniu inmaterial alredor. En sin la fiesta y les tradiciones de les capiyes, en sin la romería que se fai, en sin les lleendes y la tradición, nun s’espliquen les capiyes. Podemos conservar les capiyes en sin más, pero ¿qué conservamos? dos bichos disecaos que naide entiende.
Entós, falamos de conservar sistemes globales, eso ye cultura. Somos unos cuantos profesores na universidá que queremos un departamentu d’estudios culturales. Porque a mi, francamente, impórtame más que saber quien construyó tal cosa, en qué añu, con qué documentu, conocer qué significa eso nel so contestu. Ye una visión más global, más transversal como tu dices.
Y la conseyería ¿cómo funciona? yo creo que nun hai una planificación, nun sabemos nin lo que tenemos, pa empezar, los inventarios tan en sin acabar. Y un inventariu nun ye una cosa muerta, nun ye que ficiste una ficha nel setenta y cincu y ya tá, porque esi inventariu tien que dicir cómo ta l’edificiu y tolo demás. Y esi inventariu tien que tar contínuamente alimentándose, enriqueciéndose cola investigación.
El nuestru prerrománicu nun ye una cosa pa vender, dientro de la nuestra cultura significa un momentu determináu, un contestu históricu, daqué más complexo que tres edificios que nos quedaron.
Y la conseyería preocúpase esclusivamente de conservar les coses materiales, en sin los valores culturales d’eso que ta conservando. Importa-y tres pepinos que tu-y puedas esplicar qué sentíu tien eso.
Y ¿quién tien qu’interpretar esi patrimoniu qu’heredamos del pasáu y da-y un sentíu agora? nosotros, que pa eso tamos y pa eso nos formen y nos paguen. Porque p’adornar y dicir que too ye mui guapo, val cualquiera.
Entós esa información nun la tienen, y tan conservando a saltu mata, porque en tal sitiu piden, porque vienen los d’Icomos y dicen que'lprerrománicu ta fechu una mierda, o porque Gabino, cola disculpa de que salva Santuyano, va meter una llosa pa recalificar la fábrica d’armes y construyir. Porque, nun nos engañemos, Santuyano impórta-yos a toos tres piños.
Nun hai una planificación y nin siquiera entienden los valores fonderos d’esi patrimoniu, la comisión de patrimoniu decide sol futuru de los monumentos con una memoria, que nun siempre fai una persona cualificada, un especialista, y esa comisión ye más política que científica.
Otru exemplu, ¿qué ciudá tien un plan d’escavaciones sistemáticu, o un inventariu bien fechu con tolos edificios catalogaos?. Nun sabemos cuántos bienes tenemos, nin cuales son los que tan en más peligru, los que necesiten la primera intervención. Cenciellamente esti añu toca nun sé qué porque l’alcalde ye nuestru o porque la xente da la coña.
Nun-yos importa lo que facemos nosotros, la memoria histórica pídenla porque ye un requisitu llegal, pero almacénenla. Nun la ven.
Tengo alumnos que fueron a buscales pa otres coses y ya nun les alcuentren. Nun saben nin onde les tienen.
Y esa ye la pregunta del millón: ¿qué hai, cómo ta y qué facemos?.
Pero nin se la planteen. Nun se la plantea nin el que xestiona nin el que tien que controlar al que xestiona.
El debate de la llei de patrimoniu a min paecióme absolutamente escandalosu. Entamaron por llamala llei de patrimoniu históricu, o seya, solo tien valor lo que tien acumulada historia. Cuantos más sieglos meyor. Al pesu.


Un asistente
Ya, si ye la fábrica de gas, nada, eso tíralo.


Pilar García Cuetos
Nada.
Ye más. Voi dicivos. Por llei de patrimoniu, toles ilesies de más p’alantre de 1905 pueden tirales. Toma ya si nun son un bon exemplu d’arquitectura contemporanea.

Otra cosa que nun ta contemplada y que me dio muncha pena, fue una oportunidá perdía, fue lo del patrimoniu natural, que ye indixebrable del patrimoniu cultural. Ye indixebrable porque’l paisaxe asturianu ye un paisaxe cultural.
¿Qué hai virxen? Nun hai nada.


Fernando Ornosa
Eso ye la gran mentira de lo que se lleva faciendo dende que salió l’eslogan de paraísu natural. Nesi paraísu natural lo que falta son les persones. Porque les persones son les que conformaron tou esi paisaxe que conocemos, quitando los bloques calizos de los Picos d’Europa, y los picos rocosos de les montañes, tolo demás ye un paisaxe humanizáu. Toles mayaes, toles praderíes, too eso ye’l nuestru patrimoniu natural, pero’l patrimoniu natural que ficieron los paisanos.
Y a día de güei tan estrozándose munchísimes brañes, munchísimes construcciones del patrimoniu etnográficu que tienen un altu interés. Horros, teitos, payares, caminos…
Por exemplu La Carreiriega Los Gallegos que s’estrozó apocayá, con varios túmulos, polos parques eólicos.


Un asistente
Nesti casu, polo que tais diciendo, al nun haber un conocimientu fondu, ye complicáu facer una política realista. Pero’l prerrománicu, que ye un iconu, un símbolu, ta nel estáu que ta.
Yo creo qu’ehí entra una tercer pata que ye ¿quién demanda qu’eso se conserve?.
Porque’l políticu va responder ante una demanda. ¿Cómo puede ser que nin nel tema del prerrománicu nun haya una demanda social qu'obligue a caltenelu? vamos, que: “como caiga una teya de Santuyano, pierdes les elecciones”.


Pilar García Cuetos
Sí, hai una falta d’educación, porque nun creo que seyamos peores qu’otros países d’Europa.


Fernando Ornosa
Cuando se fai una política de subvenciones pa caltener en pie los horros o los teitos, ta faciéndose una política equivocada, porque si eso nun lleva apareyao una política educativa que transmita a la xente’l valor que realmente tien eso…
Pero lo que se ta faciendo ye desprestixar la cultura tradicional permanentemente.
Entós nun val dar dineru solo, porque además, nun hai dineru pa caltenelo too.


Pilar García Cuetos
Güei lo único que se podría facer pa salvar determinaos conxuntos sería seleccionar, asina de rotundo, y documentalo too. Lo peor nun ye qu’algo caiga o esapaeza, lo peor ye que naide recuerde que cayó o esapaeció.

Pero lo que pasa col prerrománicu ta clarísimo, el prerrománicu morrió d’éxitu. Home a lo meyor tovía podemos reanimalu, pero de momentu ta intubau.
¿Por qué?
Porque ye una arquitectura emblemática, ye algo que la xente considera especial y distinto. Y en consecuencia, nun puede tocáse.
Esi ye’l primer problema. Los políticos nun s’atreven a tocar el prerrománicu, porque cada vez que se toca un edificiu d’esos, sistemáticamente, hai una tangana.
Cada vez que se toca algo, ¡adios!, móntase un escandalón, y tol mundu opina sobre cómo se debería haber fecho.
Son intocables, pero claro, necesiten coses realmente.
Y hai munchu enfrentamientu alredor d’esos monumentos, lluches internes con facciones mui clares, que si los arqueólogos por una parte, l’institutu arqueolóxicu alemán por otra, la universidá… ye una basura completa, nun tien otra definición.

Y llueu, por otra parte, hai funcionarios na conseyería que consideren eso personal y de so, error grave pero ye verdá. Tiénenlo como suyo y naide más puede tocalo.

Y tamién hai una interpretación ideolóxica del prerrománicu, que va cambiando por temporaes. Entós primero'l prerrománicu yera una cosa estraña que vino más o menos d’un arquitectu d’Estambul o de Bizancio, copiándolo d'algo divino. ¿Por qué? Vamos, porque esto yera daqué estraordinario.
Llueu non, dependíamos de los carolinxos. Pero eso responde a criterios políticos mui claros. Baxo’l franquismu, qué menos que'l prerrománicu fuera carolinxu y polo tanto, alemán, y que se dexara l’estudiu en manes del institutu arqueolóxicu alemán. Con tolos mis respetos a Helmut Schlunk, pero vien d’un momentu políticu determináu.
Llueu pasa a ser indixenista. Romanu nun podía ser porque, bobu, tenemos que ser toos celtes o indíxenes o lo que seya.
Llueu ya llega Carmen Fernández Ochoa, desentierra mediu Xixón, y entós, claro, ya nun podemos negar lo romano. Y entós agora somos toos de lo más romano. Vamos, más romano nun lo hubo en tola vida, col águila lexonaria y too.

Y claro, cualquier interpretación que se faga toca algo, nun sé, como la bandera asturiana o daqué asina. Y además tol mundu quier ponese la medalla del “yo descubrí”, “yo investigué””yo cuidé”… Y paez que ye d’ellos, y nun lo pueden investigar más qu’ellos.

Y lo otro ye que nun hai “regaños” pa intervenir. Quitaron el mofu a Santa María del Naranco, que, por favor, un edificiu nun tien por qué tener mofu, la pátina del tiempu ta bien, pero’l mofu non, y escándalu que te crió.
Faes un drenaxe perimetral pa San Miguel de Lillo, pues coime, que lu estropia, y tapáronlu. Bono, en conseyería llegaron a negame qu’existía esi drenaxe, y tengo una foto d’él. Existió esi drenaxe, nun ye una allucinación, y tapáronlu porque la xente protestó. Y agora embalsa ellí l’agua.
Nun hai “regaños” pa intervenir, pero esos edificios necesiten intervenciones, anque pueda suponer quita-yos l’aspeutu de cosa sagrada ya intocable. Tolos tamos mui gayoleros coles coses sagraes ya intocables, pero qué pasa, qu’eses coses a veces estrópiense, y de vez en cuando hai qu’entrar, llimpiar, y cambiar l’aspeutu que tienen.

¿Qué necesitamos?
Insisto, un plan estratéxicu, consensuau por toles fuercies polítiques y sociales. Hai unes condiciones básiques que tien que tener el prerrománicu, que son, un teyáu qu’aisle, y la humedá pa fuera.
Tampoco ye pidir la lluna. Tenemos qu’aceutar qu’hai que facelo. Y como hai que facelo, eso supón que'l teyáu, si se cambien les teyes, va cambiar de color. Nun va pasar nada, pero hai que facelo.
Y seyamos toos honestos, ¿impórtanos el bien de los monumentos, o son una ferramienta de propaganda política?


Fernando Ornosa
Y otra cosa ye que, si mañana pola mañana vas a ver esos edificios, probablemente nun vas poder velos. Nel meyor de los casos si coincide qu'haya una visita concertada previamente. Pero si vas como turista ye imposible visitalos.



Pilar García Cuetos
Y otra cosa. Ta falándose muncho de cuanta carga de turismu pueden soportar. El plan integral del prerrománicu qu'hai, -que se supón qu’hai un plan, anque nunca sabremos qué va pasar con él-, prevé que puede soportar muncha más carga de turismu, que los monumentos tan infraesplotaos.
Y nun se fala de si los monumentos tan en bones o males condiciones, lo que-y importa a la prensa ye qu’esos monumentos podríen atrayer a munchu más turismu.


Un asistente
Nesi sentíu, dempués d’una rehabilitación, habría que pensar tamién sol aprovechamientu, l’usu que se pueda facer del edificiu en cuestión.


Pilar García Cuetos
Sí, edificiu que nun s’usa, edificiu que va al carayu. tol patrimoniu tien que tener una utilidá.
Por exemplu Santuyano, el día que lu musealicen y dexe de ser Ilesia entós ya la fastidiamos.

Sol prerrománicu asturianu pesa una solombra mui llarga tovía a día de güei, que ye’l testamentu que dexó Joaquín Manzanares. Él fizo muncho, pero dexó diches una serie de coses sobre lo que tenía que ser el prerrománicu asturianu y naide s’atreve a dir contra eso.
Dixo que Santuyano tenía que ser un muséu nuna ilesia y acabarán quitando’l cultu en Santuyano. Y tará cerrada tol tiempu. Y tendrá una humedá de la lleche. Porque a Santuyano fai muncho bien qu’haiga misa coles cuatro paisanines que van.
Porque, tampoco creas, si tanto preocupa qu'al respirar s’estropien les pintures…, yo esta mañana tuvi ellí con un profesor francés, y vimos qu’entraron tres autocares siguíos. Val más que vayan les paisanines al rosario, y abran y cierren tolos díes, a qu'haya unos díes determinaos con aglomeración de xente.
Y esi testamentu so lo que tien que ser el prerrománico ta fechu por una persona que piensa como se pensaba nos años cincuenta. Pero, con tolos respetos pa una persona que, nel so momentu, fue valiente y dio la cara, les idees so la conservación evolucionaron muncho.

Y munches de les decisiones que se plantegaron sol prerrománicu nun foron buenes. Como metélos nuna ‘pradera’ y dexalos como dos coses. Que ye lo que tenemos nel Naranco. Son como dos esculturines ehí mangaes, que si nun fuera polo que focen los xabaríles taba’l césped inglés. Lo de transladar Foncalada, lo de facer la llosa de Santuyano, lo que quitar el cultu… too eso ye’l testamentu de Joaquín Manzanares.


Fernando Ornosa
Eso enllaza colo que ye la salvaguarda del patrimoniu, tantu material como inmaterial. Lo primero ye intentar tener nunes condiciones óptimes esos patrimonios, pero después hai que garantizar la custodia y la difusión. Y eso ye lo que tenemos totalmente nel aire nesti momentu.

Y hai coses que nun se ponen suficientemente en valor. Ye como si’l patrimoniu se viera como un activu económicu pa ciertes coses, pero non pa otres.
Paez que lo único que se ve de valor son les cases rurales, pero’l Camín de Santiago n’Asturies, por exemplu, ye un patrimoniu infrautilizau que podría dar trabayu y salida a muncha xente.


Un asistente
Eso ayudaría a la xente a pescanciar qu’eso tien un valor, anque piense que sólo tien valor económicu. Por algún sitiu hai qu’entamar.


Pilar García Cuetos
Eso arréglase na escuela. A ver, los guah.es saben consumir responsablemente, tienen hixene bucodental, tienen una granxa-escuela y saben pa qué val un condón. Too eso son como llínees transversales de la educación que tolos guah.es tienen nesti momentu.
Y siempre-yos lo digo a los mios alumnos: tenéis un nichu ecolóxicu ehí pa mete-vos: la llínea transversal d’educación pa la conservación del patrimoniu cultural nos institutos.
La primera vez que s’abrió una granxa-escuela, en Pravia, toos pensaron que la dueña, que ye amiga mía, taba lloca. Y munchos guah.es fueron por allí.
Saber qué ye’l to patrimoniu, qué valor tien... y que yes un ciudadanu que puede contribuir a conservalu, ye fundamental. Y esa educación nun la tenemos.


Fernando Ornosa
Hai una asignatura que ta cursándose en primaria, y en secundaria como optativa tamién, que ye Llingua y cultura asturiana, pero ehí nun faen nada.
La llingua, como parte del patrimoniu inmaterial asturianu, escuéyenla de manera voluntaria más de venti mil rapacinos. Ellí supónse que t’enseñen una serie de coses, pero llueu, nes otres asignatures, la mayoría de los profesores tan transmitiendo qu’esa llingua nun existe. Pero tampoco nun fai falta que lo transmita’l profesor, en cualquier llibru de primeru, segundu, terceru o cuartu de secundaria, o los que queráis de primaria, de cualquier cursu que seya, ye que l’asturiano nun vien nin nel mapa. Nun se fala na más que de les llingües oficiales.
Entós, si la llección llámase “les llingües d’España”, tendrá qu’apaecer, nun dependerá de que seya o nun seya oficial. Y claro, los rapacinos tan allucinaos.
A mi veníenme los mio fíos preguntando, “ye que nos contaron esto, ¿tu qué faes?”, “eso que dices nun ta nel llibru, nun debe ser verdá, tiénesme engañáu” “ye que díxome la mi profe que…”.

Y eso nel tema de la llingua, pero depués, si nesa asignatura de llingua y cultura, nun tienes un profesor que t’enseñe coses de cultura, pases pola primaria y pola secundaria en sin nada.


Un asistente
Comentábais antes sol esfuerzu de muncha xente, inclusu a nivel individual, como’l casu d’Ambás, pa conservar y protexer el patrimoniu, ¿qué opinión vos merez la destitución fulminante ya inxustificada de Pepe el Ferreiro, que llevantó de la nada'l Muséu Etnográficu de Grandas de Salime?


Pilar García Cuetos
¡Impresentable!. A mi pillóme en Francia y cuando me llamaron pa dicímelo nun podía creelo. Ye como si echaren al obispu, algo imposible.


Fernando Ornosa
A mi paecíome inadmisible y sigue paeciéndomelo a día de güei, y sobre too la saña con que se fai a una persona a la edá que tién y que-y dedicó la vida a esi muséu.
Toos sabéis lo que pasó, pero lo que nun sabe muncha xente ye que les acusaciones que-y ficieron de que si fizo un apartamentu y nun sé qué... Vamos ver, lo que facía yera facilita-yos el trabayu a los investigadores que veníen con una beca precaria, o seya, dexábalos dormir nel horru, h.oder, pa que pudieran facer el trabayu y nun tuvieran que pagar una pensión. Y llueu ocurrióse-y facer una habitacionuca arriba pa cuando vinieren otros becarios.
La bona voluntá, a veces traiciónate, nun sé si lo fizo dando parte o non, pero’l fin yera esi.


Pilar García Cuetos
Hai un asuntu tamién que ye fundamental. Ye una cosa qu’iniciose’n Xapón y pasó a más países, y la UNESCO reconozlo. Ye lo que se llama ‘los tesoros humanos vivos’, que son persones que tienen un conocimientu d’un patrimoniu cultural de manera escepcional. Por exemplu, grandes artesanos, los constructores de los templos tradicionales de Xapón, carpinteros… etcétera. Esa xente considérense ‘tesoros humanos vivos’, hai munchos en Llatinoamérica, n’Africa… pero nosotros, debe ser que como somos tan superiores a eso, almacenámoslo nun ordenador y nun necesitamos al paisanu pa nada.
Esa xente comprométese a transmitir eso, los sos conocimientos, a discípulos voluntarios, y tienen el respetu dientro la so comunidá.
Son tesoros humanos vivos, tienen un conocimientu de determinaos aspeutos culturales mayor que la media.

Y Pepe el Ferreiro ye ún d’ellos.
Nun ye sólo que recoyera les coses y ficiera un muséu. Ye tolo que sabe de la cultura tradicional. Y que ta equí. Y que cuando la última neurona faga ‘caput’, como pasará con toos, eso esapaez con él. Y ye menester transmitilo.

Veréis, tamos faciendo’l mal menor, que ye apuntalo, ‘bichificalo’. Ye como si garres una caparina y cuélgesla na paré. Val, conservaste’l bichu. Y pues conservar hasta l'ADN conxeláu nun sé cuantos milenios.
Ya, pero eso nun ta vivo.
Y lo que pretende esto ye qu’eso se caltenga y se transmita.
Y la intención de Pepe nun yera sólo facer un muséu, si non caltener eso vivo.


Fernando Ornosa
Él esplicaba toes y caúna de les pieces que tenía ellí.


Pilar García Cuetos
Eso ye, y si él nun ta, ¿qué?.
Él ye un tesoru humanu vivu.


Fernando Ornosa
Agora dante una audio-guía.


Pilar García Cuetos
… l’audio-guía… ocúrreseme daqué que podíemos facer con ella…, pero vamos dexalo…
Enfin, esa inmediatez de quien conoz esa cultura y te la esplica, eso nun tien repuestu.
Y lo que más me duel, porque’l muséu ehí tá y naide va atrevése a mover una una pieza, nun va a haber “redaños” pa mover eso, ye que lo qu'él facía, y lo que tien almacenao ehí, nel so discu duru, eso ta perdío mientres té separtau del muséu. Y podía transmitilo a otra xente pero nun lu dexen. Agora ye un delincuente común o algo asina.


Un asistente
¿Qué modelu podríamos siguir pa facelo bien?¿Hai dalgún país que té faciendo una política de caltenimientu de patrimoniu acertada?


Pilar García Cuetos
Perfeuto nun lo hai, pero Francia, pa min, nun lo fai nada mal.


Fernando Ornosa
Diba dicir yo Francia tamién.


Pilar García Cuetos
Un exemplu. Taba en Burdeos faciendo una foto a un arcu, y pasa un rapacín que tendría quince años poco más o menos, un adolescente, y dizme “madam, fágame una foto que yo tamién soi patrimoniu históricu”, y pensé, “coime, un chaval que quince años que sabe lo que ye’l patrimoniu históricu”…, eso equí…, ¿quién?.
Esi rapaz, sí, fizo una broma col patrimoniu, pero sabe qu’esti arcu qu’hai equí nun ye una cosa ruinosa qu’entorpez el pasu a los coches. Tien esa conciencia.


Un asistente
Otru exemplu, nes famoses “Fest Noz” de Bretaña, onde la xente se xunta pela nueche pa comer, beber y bailar, ehí ta’l pueblu enteru, el güelu d’ochenta años y el guah.e de quince años vistíu de raperu.


Pilar García Cuetos
Ye que saben a qué mundu pertenecen. Ye lo que-yos identifica como lo que son, d'onde vienen…


Fernando Ornosa
Y equí hai una desconesión interxeneracional. Y además facémoslo de cartón piedra, onde too son fachaes.
Pero vas a Burdeos o a Toulouse y ves cómo son realmente les cases ellí, podríes rodar una película d’una época determinada, lo qu’equí sería bastante complicao, porque nos lo cargamos too.


Pilar García Cuetos
Los antropólogos llámenlo discontinuidá cultural. Por eso la xente equí nun se preocupa si lo tiren, porque pa ellos ya nun significa nada.
Rompió la cadena. Perdióse la información. Y eso ya ye mui difícil d’iguar.

Y ellí non, hai una comprensión de qu’eso ye la so herencia cultural. Y caltiénse. Quiciavis porque ellos pasaron por una autodestrucción brutal del so patrimoniu, y deprendieron la lleción, diéronse cuenta de que destruyílo nun llevaba a dengún llau.
O tamién, probablemente, porque eso forma parte de la so educación.
Y llueu hai tamién una concienciación ciudadana. Una vinculación del patrimoniu cola sociedá.
Por exemplu, en Suiza, en Francia, entres a ver una Ilesia y siempre hai algún paisanín o paisanina de cierta edá que voluntariamente abren y espliquen la Ilesia. Nun tan cerraes.
Y siempre te dicen: “y… ¿nun quieren ver l'órganu?” –gran orgullu pa ellos- “tenemos un órganu que suena mui bien, tamos restaurándolu, y hai un coro que canta…”, pueden nun ser creyentes, pero eso caltiénse.
Y tiénenlo abierto, y vinculao al pueblu, y hai conciertos ehí, y a veces suple a la casa de la cultura, nun necesitaron facer un edificiu nuevu, cumple esa mesma función social.
Y claro, eso fai qu’esi patrimoniu siga teniendo un significau, anque seya distintu, val, va cambiando, ye dinámicu, pero tien un significau.

Y equí, la mayoría de los sitios que se visiten tan piesllaos a cal y cantu.


Un asistente
Ye triste dir a San Antolín de Bedón [Bedón, fenómeno paranormal, La Nueva España 20-3-2011], o dir por Tineo, L.luarca… ta too abandonao.


Pilar García Cuetos
Oubona ye una vergoña.


Un asistente
Y los caminos históricos tan tamién abandonaos. Tan les finques apropiándose d’ellos.
L’otru día fui de Porrúa a Posada y hai un camín históricu, medieval, pero ta estrozáu. ¿Qué ye, que nun hai control de nada?


Fernando Ornosa
En Llamuñu, en Ciudeiru, conozo un castru con un fosu impresionante y una muralla, y ta todo como un poco enterrao. ¿Sabéis pa qué s’emplega esi castru ellí? Pa facer trial.
Ye asina, el fosu ta ideal pa entrar a tope y salir llueu por arriba. Y van aflorando les piedres de la muralla… y… bono…, un desastre.


Pilar García Cuetos
Ya, y ye tovía más preocupante qu’ un conceyal d’Uviéu, “analfabestia” integral, y nun ye un insultu, ye un diagnósticu, diga que nun-y importa lo qu'opina Icomos de lo que tan faciendo porque “ye una ONG radical”, lo que ye una declaración d’inorancia brutal, porque nun sabe nin lo que ye la UNESCO.
Y que depués de dicilo nun pase nada, ye increíble.

Ye que nun hai un texíu social. Si la xente s’organizase…
Porque nun nos engañemos, hasta que si’l Sporting suba o baxe nun seya tan importante como si cae un monumentu, o si a Gabino se-y ocurre tirar tolos edificios del diecisiete y del dieciocho pa facer répliques…
Mientres nun haya una contestación seria a eso, va siguir pasando, porque rinde cuenta, tan sacando rentabilidá económica y nun tan teniendo la “colleja” correspondiente, que-yos digan: “chatinos, esto nun se puede pasar”.
Y eso depende muncho de nosotros.


Una asistente
Polo que lleváis contando, entiendo qu’hai coses que, evidentemente nun se pueden facer, porque requeriríen inversiones pergrandes, pero dísteis equí otru montón d’ideges que meyoraríen sensíblemente l’estáu del nuestru patrimoniu y que nun requeriríen eses inversiones económiques.
Tengo la sensación que’l debate siempre se lleva, interesadamente, a lo económico, que ye priorizar, …nun sé…, el salariu social, l’hospital… Como nun hai perres, entós hai que priorizar.
Pero polo que toi viendo, podía tar faciéndose muncho más colo que ya se tien. Cola manera de tratase les coses, d’aprovechar la información que ya se tien, de difundila, con xestos… Digo yo que sólo con eso ya se conseguiría un respetu qu’agora nun tenemos.


Fernando Ornosa
Yo creo que son dos coses: educación y política cultural.
Toos sabemos nel momentu que tamos y les perres qu’hai, y que tol mundu tien que recortar.
Pero dende l’alministración puede facese munchu pa llevar a cabu un plan d’educación, y tamién puede facese muncho por una política cultural que nun funda a les “hermanes probes” y dé millones d’euros, con recortes que son del nueve al doce por cientu nos “grandes proyectos culturales” d’Asturies.
Cuando ves que nun proyeutu que ye un granu d’arena se recorta más del cincuenta por cientu, y nos “grandes proyeutos” recórtase alredor del diez… home, ye como que vas a por ello, a cargátelo.

Nesta comunidá autónoma firmóse un conveniu pa la salvaguarda del patrimoniu oral d’Asturies y anuncióse a bombu y platiyu, y fueron Tini Areces y Ana Rosa Migoya y tola peña a firmalo al Muséu del Pueblu d’Asturies. Y esi conveniu fízose cuando la UNESCO entamó a poner en valor el patrimoniu inmaterial y la cultura oral.
Y hai ya casi tres años rompiéronlu ellos solos. Tiráronlu abaxu en sin que se sepa por qué. Ya nun hai conveniu nin dineru pa esi tema.
Y eso nun lo sabe naide, pasó desapercibío, nun se difundió en dengún llau.


Pilar García Cuetos
Ya, hai coses qu’interesen a la prensa y otres que non. Como dicen los periodistes, “hai espacios en blanco”.
Puede haber una revolución nun país d’África y nun nos enteramos. Ye un espaciu en blanco.


Fernando Ornosa
Pues si, esto ye un espaciu en blanco.


Pilar García Cuetos
Home, ye porque nun quita votos, supongo.

Pero tamién hai una falta d’implicación de seutores mui importantes.
Por exemplu qu'haya voluntarios pa dar información, xente que tien tiempu, por exemplu la xente mayor.

Y hai tamién equí una falta d’implicación de sectores que seríen estratéxicos. Por exemplu qu'hubiera cohesión entre los conservacionistes de la naturaleza y los conservacionistes culturales.
Yo defínome como conservacionista, porque creo que la mio batalla ye la mesma que los que defienden al osu polar.

Y una cosa que me duel ye la falta d’implicación de los creadores. Nunca los vi arrimando’l llombu en denguna de les trincheres nes que me tocó tar.
El gran drama d’Asturies ye la falta de compromisu cola cultura, bono colo que nun seya la “so” cultura. Porque ellos tienen que ser, enxunto colos científicos, los primeros que velen pola cultura.
Eso sí que lo veo en Francia y en otros países. Los músicos, los pintores, los escultores, los escritores… sienten un respetu profundu pola cultura, pol patrimoniu, y tan los primeros pa defendelo.
Y equí nun vi a naide d’esos “creadores de la cultura contemporánea” arrimar el llombu pa defender algo, nun sé…, una carta de denuncia…, algo por favor… algo. Ye fustrante. Qué falta de sensibilidá.


Un asistente
Bono siempre hai delles esceiciones, por exemplu entre los creadores de la música tradicional asturiana.


Pilar García Cuetos
Sí, ye verdá. Pero si un día Víctor Manuel dixera “si cai San Miguel de … nun vuelvo a cantar n’Asturies”, sería tremendo.


Otru asistente
O Melendi, por poner otru exemplu.


Pilar García Cuetos
Bono, nenos, tenemos qu’acabar, mui optimistes nun fuimos.


Fernando Ornosa
Non, pero tenemos un patrimoniu impresionante. Comparao con otros sitios d’Europa, Asturies tien tovía una oportunidá.


Pilar García Cuetos
Pero creo qu’ hai un problema estructural del país, enriqueció en pocu tiempu, esperimentó una transformación mui importante, y quitó’l complexu de ser los paletos d’Europa faciendo munchu borrón y cuenta nueva.
Pero sí, tamos a tiempu tovía. Tenemos una cultura viva, mui viva, que ta ehí, y que perdieron n’otros sitios.