Derechu a una reforma constitucional que garantice una democracia directa

NOTA SOBRE EXERCICIU COLECTIVU DEL DERECHU DE PIDIMIENTU PA PIDIR UNA REFORMA CONSTITUCIONAL QUE GARANTICE PRESEOS EFICACES DE DEMOCRACIA DIRECTA


Documentu publicáu por Miguel Ángel Presno Llinera

nel blogue de la Concentración Pola Sieru

El 25 de Xunu de 2011
cuatro díes dempués de la so participación na [Tertulia Pachín de Melás]


Una de les reclamaciones del movimientu 15M ye que n'España tengamos yá preseos eficaces de democracia directa. Esti blogue ta dedicáu al alderique y espardimientu de la propuesta d'exerciciu colectivu del derechu de pidimientu pa reclamar una reforma constitucional que faiga posible la participación directa de los ciudadanos en tomar les decisiones politicas y xurídiques más relevantes pa la nuesa sociedá; por que síamos, a última hora, una sociedá democrática avanzada na que'l pueblu gobernáu sía tamién, y na mayor midida posible, pueblu gobernante.

Teniendo en cuenta les distintes instituciones (Congresu, Senáu, Gobiernu y Asamblees de les Comunidaes Autónomes) lexitimaes pa proponer una reforma constitucional, y depués d'aldericalo cuntando con un eventual adelantu de les elecciones xenerales, concluyimos que la meyor opción ye exercer el derechu de petición ante los Parlamentos autonómicos: a) reflexa meyor la pluralidá territorial d'esta propuesta, b) dexa que s'alderique en 17 instituciones y, d'esa manera, hai más posibilidaes de que'l pidimientu se convierta en propuesta oficial de reforma constitucional, c) facilita la recoyida de firmes y la coordinación ente asamblees de cada Comunidá, d) evita qu'un adelantu de les elecciones xenerales provoque la caducidá del pidimientu si la presentamos ante'l Congresu o'l Senáu, lo qu'obligaría a una nueva recoyida de firmes, y e) nada torga que depués podamos exercer esti derechu ante'l Congresu y el Senáu que salgan d'eses elecciones.

De siguío puede lleese:

1) les asamblees qu'aldericaron y aprobaron esta propuesta y que se comprometen a la so divulgación y a la recoyida de firmes necesaria pal so exerciciu colectivu; a midida que más asamblees nos comuniquen la so aprobación vamos dir incluyendo'l so nome;

2) una esplicación de qué ye'l derechu de pidimientu, cómo s'exerz, quién puede participar nel so exerciciu, qué trámites rique;

3) la propuesta concreta qu'encabezaría la fueya de firmes y el so formatu tipu;

4) l'alderique que se vieno xenerando al traviés d'esti blogue.


Acordies con la Llei Orgánica 15/1999, de 13 d'avientu, de protección de datos de calter personal, infórmase que los datos equí incluyíos nun se destinen a un ficheru organizáu y el so usu escósase na entrega de firmes pal exerciciu voluntariu y colectivu del derechu de pidimientu promovíu poles Asamblees que la sofiten (http://porlademocraciadirecta.org/¿quienes-somos/). Los datos (nome, documentu identificativu, firma y nacionalidá) son los mínimos esixíos pola Llei Orgánica 4/2001, que regula'l derechu de pidimientu, y van apurrise nel respectivu Parlamentu o Asamblea Lexislativa de la Comunidá Autonóma. En cada casu indica'l nome y dirección del responsable de la so custodia y entrega.



Un saludu bien cordial en nome de les

Asamblees de Córdoba (Andalucía); Alcañiz, Andorra y Matarraña (Aragón); Avilés, Xixón, Nava/Bimenes/Piloña/Cabranes, Pola Sieru, DRY Asturies (Asturies); Guadalaja, Hellín, Toledo, Tomelloso (Castiella-La Mancha); Ávila, DRY Burgos, Llión y Segovia (Castiella y Llión); Tortosa, Ulldecona, y Valls (Cataluña); Villa de Vallecas y Rivas (Comunidá de Madrid); Alcói, Elx, Onda y Vinarós (Comunidad Valenciana); Cáceres (Estremadura); A Coruña, Cangas do Morrazo, Ourense, Pontevedra, Vigo y Vilagarcía de Arousa (Galicia); Eivissa (Isles Baleares); Calahorra, Logroño, Pradejón y Santu Domingo (La Rioxa); Pamplona/Iruña y Tudela (Navarra); Asamblea Popular de Bizkaia/Bizkaiko Herri Asanblada (País Vascu); Asamblea Occidente asturianu-Mariña lucense (Asturies/Galicia)


1. ¿Por qué democracia directa? Ente les demandes surdíes de les asamblees del movimientu 15M hai una tan resalva como xustificada: consiguir qu'España sía una sociedá democrática avanzada, oxetivu yá proclamáu nel Preámbulu de la Constitución de 1978 y que se repite, por mentar dos exemplos, nos artículos 9.2 ("Correspuende a los poderes públicos... facilitar la participación de tolos ciudadanos na vida política, económica, cultural y social") y 23.1 ("Los ciudadanos tienen el derechu a participar nos asuntos públicos, directamente o per mediu de representantes,..."). Y una sociedá democrática avanzada tien d'articular preseos eficaces de democracia directa por que los ciudadanos nun tean, como asocede hasta agora n'España, escluyíos de la posibilidá d'aldericar y decidir cuestiones d'especial relevancia política, económica, social y cultural.

2.- ¿Por qué democracia directa yá? Porque dempués de 33 años de vixencia de la Constitución escarecemos de preseos eficaces de democracia directa como'l referéndum o la iniciativa lexislativa popular, que sí esisten n'Italia, Suiza, Estaos Xuníos, Uruguai, Islandia,.... Y ye que, tal que ta la nuesa Constitución, los ciudadanos nun podemos pidir la convocatoria d'un referéndum (cosa que sí pueden n'Italia), nin decidir sobre la derogación d'una Llei (sí n'Italia) o solicitar la reforma constitucional (sí en Suiza); tampoco podemos presentar iniciatives lexislatives por que se camude la Llei Electoral, la Llei d'Educación, el Códigu Penal, la Llei del Impuestu sobre la Renta, les Lleis que regulen el derechu de xunta, el derechu d'asociación, los medios de comunicación, la Llei de Partíos, la Llei de Llibertá Sindical, o la mesma Llei que regula'l derechu de pidimientu.

3.- ¿Qué pidimos? a) que se supriman les llendes que torguen l'exerciciu de la iniciativa lexislativa popular en materies propies de llei orgánica, tributaries, de calter internacional y sobre la prerrogativa de gracia,
b) que'l referéndum, amás de sobre decisiones polítiques d'especial relevancia, pueda tratar sobre les lleis votaes poles Cortes Xenerales y entá non sancionaes, y sobre la derogación de lleis a valir. Tamién que'l referéndum pueda ser solicitáu por 500.000 persones y que la resultancia sía venceyante si participó na votación la mayoría de quien tengan derechu a faelo y si lo aprueben por mayoría de los votos válidamente emitíos,
c) que los ciudadanos puedan, en númberu de 500.000, promover la reforma de la Constitución,

4- ¿Son coses novedoses? N'absolutu: amás de lo qu'esiste n'otros países (Italia, Suiza, Estaos Xuníos, Uruguai, Islandia...), l'Anteproyectu de Constitución de 1978 incluyía'l referéndum sobre les lleis votaes poles Cortes Xenerales y entá non sancionaes y la derogación de lleis en vigor. Nesti últimu casu podíen pidir 750.000 electores y la so resultancia yera venceyante pa tolos ciudadanos y órganos del Estáu.

5.- ¿Ye posible reformar la Constitución? Jurídicamente nun hai nengún problema; la nuesa Constitución puede camudase total o parcialmente. L'únicu cambéu tuvo llugar en 1992 pa dexar que les persones estranxeres pudieren ser candidatos nes elecciones locales. Na mayor parte de los países de la nuesa redolada (Portugal, Francia, Italia, Alemaña,...) los cambeos constitucionales fueron muncho más frecuentes.

6.- ¿Cómo podría aprobase la reforma constitucional? Por iniciativa del Gobiernu, el Congresu, el Senáu o les Asamblees Lexislatives de les Comunidaes Autónomes (artículos 166 y 87.1 y 2 de la Constitución). Por razones de pluralidá territorial de la propuesta y ante una próxima convocatoria d'elecciones xenerales, optemos por reclamar a los Parlamentos autonómicos qu'unvien una propuesta de reforma constitucional a la Mesa del Congresu de los Diputaos.
El cambéu constitucional ye relativamente senciellu: los artículos afectaos (87, 92 y 166) pueden modificase pela vía prevista nel artículu 167 de la Constitución: "1. Los proyectos de reforma constitucional tendrán de ser aprobaos por una mayoría de 3/5 de caúna de les Cámares. Si nun hubiera alcuerdu ente dambes, intentará llográse por aciu la creación d'una Comisión de composición paritaria de Diputaos y Senadores, que va presentar un testu que va ser votáu pol Congresu y el Senáu. 2. De nun llograse l'aprobación por aciu el procedimientu del apartáu anterior, y siempres que'l testu hubiere llográu'l votu favorable de la mayoría absoluta del Senáu, el Congresu, por mayoría de 2/3, va poder aprobar la reforma. 3. Aprobada la reforma poles Cortes Xenerales, va ser sometida a referéndum pa la so ratificación cuando asina lo soliciten, dientro de los quince díes siguientes a la so aprobación, una décima parte de los miembros de cualesquier de les Cámares".

7.- ¿Cómo reclamamos esta reforma? Pela vía del derechu de pidimientu, que ye un derechu fundamental reconocíu nel artículu 29 de la Constitución y pal so exerciciu aprobóse la Llei Orgánica 4/2001.

8.- ¿Para qué sirve'l derechu de pidimientu? Pa solicitar a cualesquier poder públicu que faiga daqué para lo que tien competencia; tamién pa tresllada-y suxerencies o iniciatives, pidir información o espresar quexes.

9.- ¿Quién puede exercer esti derechu? La Constitución reconoz esti derechu a "toos los españoles", ensin estremar ente mayores y menores d'edá. La Llei Orgánica 4/2001 estendiólo tamién a los estranxeros (art. 1). Por tanto, puede roblar un pidimientu cualquier persona, española o estranxera, mayor o menor d'edá.


Propuestes de quien redacta esta Nota:

a) anque nun haya una llende d'edá pa exercelo podemos poner como requisitu que la persona cumpliera 16 años, por presumir que con esa edá tien madurez abondu pa tomar esta decisión con llibertá. Ye, ente otros casos, la edá hasta la que s'estiende la educación obligatoria, la prevista nel Códigu Civil pa la emancipación, a la qu'un menor d'edá puede casase ensin autorización xudicial o la prevista con calter xeneral pa trabayar. A efectos de documentación nun habría problema n'afitar la edá mínima en 14 años, pos a partir de dicha edá ye obligáu tener el documentu nacional d'identidá;

b) esti derechu, según la Llei 4/2001, pueden exercelu tamién los estranxeros, polo que se propón que tou estranxeru que tea viviendo n'España pueda sumase al pidimientu;

c) nun fai falta tener la vecindá alministrativa -morar davezu y tar empadronáu- pa exercer el derechu polo que se propón que puedan roblalo persones non residentes na Comunidá Autónoma del Parlamentu nel que se presenta'l pidimientu. La Llei 4/2001 dispon (art. 3) que "los pidimientos van poder tratar sobre cualquier asuntu o materia entendíu nel ámbitu de competencies del destinatariu, con independencia de qu'afecten puramente al peticionariu o sían d'interés colectivu o xeneral"; con éses, lo que se propón correspuende a les competencies del destinatariu, ye d'interés xeneral y torga que queden escluyíos d'esti derechu persones que nun puedan exercelo na Comunidá Autónoma onde moren o por non haber en dicha Comunidá asamblees que promuevan esti pidimientu.

10.- ¿Cómo s'exerce? por aciu un escritu qu'incluya la identidá del solicitante, la nacionalidá, el llugar o'l mediu por que'l poder público destinatariu notifique la so decisión, l'oxetu del pidimientu y el poder públicu al que se dirixe. Como sería un pidimientu colectivu, tien de constar la firma de toles persones al llau del so nome y apellíos (art. 4). Sería conveniente que na fueya de firmes, a la fin del testu, s'indique'l nome y dirección d'una persona a efectos de que reciba eventuales notificaciones.
Propuesta de quien redacta esta Nota: que figure'l nome d'una persona en representación del conxuntu d'asamblees de cada Comunidá Autónoma nes fueyes de firmes que se reunan nesi ámbitu.

11.- ¿Pueden emplegase llingües cooficiales? Sí; según l'artículu 5.2: "naquellos pidimientos que se dirixan a les instituciones autonómiques, l'usu de la llingua axustaráse a lo previsto na lexislación autonómica correspondiente."

12.- ¿Ónde s'apurre'l pidimientu? L'escritu coles firmes (art. 6) puede presentase ante cualquier rexistru públicu pero paez lóxicu que se faiga nel Parlamentu o Asamblea Lexislativa de la Comunidá Autónoma correspondiente.

13.- ¿Qué pasa una vegada apurríu'l pidimientu? L'órganu que lu reciba (Asamblea Lexislativa) va acusar recibu de la mesma y va comunicar nos 10 díes siguientes a la so recepción (art. 6). Si l'escritu tuviera dalgún defectu subsanable va dar un plazu de 15 díes (art. 7).

14.- ¿Y si nun lu almiten a trámite? Tienen qu'esplicar los motivos y notificálo nos 45 díes hábiles siguientes al de presentación del escritu (art. 9). En tal supuestu tenemos derechu a presentar un recursu contenciosu-alministrativu pol procedimientu de protección xurisdiccional de los derechos fundamentales de la persona.

15.- ¿Y si lu almiten a trámite? L'almisión ye obligada si'l pidimientu ye formalmente correctu; en tal casu tán obligaos a contestar y a notificar la contestación nel plazu máximu de 3 meses a cuntar dende la fecha de presentación. Pueden, si lo consideren necesario, convocanos pa una audiencia especial (art. 11). Si nun contesten o nun lo faen nos términos legalmente previstos tamién puede presentase un recursu contenciosu-alministrativu pol procedimientu de protección xurisdiccional de los derechos fundamentales de la persona.

16.- ¿Y si lu acepten? Tán obligaos a adoptar les midíes oportunes por que tenga efectividá, incluyendo, nel so casu, l'impulsu de los procedimientos necesarios p'adoptar una disposición de calter xeneral -nel nuesu casu, empecipiar el procedimientu pa la reforma constitucional-.
Tendríen, amás, que contestanos esplicando los términos nos que'l pidimientu foi tomau en considerancia según les razones y motivos. Si s'adoptó cualesquier alcuerdu, midida o resolvimientu específicu tamién tien d'incluyise na so contestación (art. 11).

17.- ¿Qué puede faese si nun nos contesten o la respuesta nun s'afai a la Llei? Como yá se dixo antes, puede interponese un recursu xurisdiccional para tutelar d'esti derechu fundamental si:
a) nun almiten a trámite'l pidimientu. b) nun contesten nel plazu establecíu. c) la contestación nun cumple los requisitos previstos na Llei (art. 12).


PROPUESTA DE FUEYA PAL EXERCICIU COLECTIVU DEL DERECHU DE PIDIMIENTU AL PARLAMENTU O ASAMBLEA LEXISLATIVA ...(Nome oficial de la institución autonómica)


LES PERSONES EMBAXO FIRMANTES, al amparu del artículu 29 de la Constitución española de 1978 que reconoz el derechu fundamental de pidimientu colectivu, y acordies con lo previsto pola Llei Orgánica 4/2001, de 12 de noviembre, SOLICITAMOS QUE, nel exerciciu de les sos competencies constitucionales, unvie a la Mesa del Congresu de los Diputaos una proposición pa la reforma de los artículos 87.3, 92 y 166 de la Constitución de manera que:

1) se supriman les llendes materiales que torguen l'exerciciu de la iniciativa lexislativa popular en materies propies de llei orgánica, tributaries o de calter internacional y no relativo a la prerrogativa de gracia,

2) el referéndum previstu nel artículu 92, amás de sobre cuestiones polítiques d'especial trescendencia, pueda tratar, tal que contemplaba l'Anteproyectu de Constitución, sobre les lleis votaes poles Cortes Xenerales y entá non sancionaes, y la derogación de lleis a valir. Tamién que'l referéndum pueda ser solicitáu por 500.000 persones y que la resultancia sía venceyante si participó na votación la mayoría de quien tengan derechu a faelo y si lo aprueben por mayoría de los votos válidamente emitíos,

3) la ciudadanía pueda, en númberu de 500.000 persones, promover la reforma de la Constitución.
Solicitamos qu'una vegada aprobada esta reforma poles Cortes Xenerales se someta a referéndum acordies colo previsto nel artículu 167 de la Constitución.

Finalmente pidimos que la contestación a esti pidimientu s'enserte nel diariu oficial que correspuenda.
A efectos d'eventuales notificaciones, solicítase que s'unvien a...


NOME COMPLETU
DOCUMENTU D'IDENTIDÁ
ROBLA
NACIONALIDÁ.