Tertulia: Fútbol. Ociu y negociu

Resumen de la tertulia del 13 de marzu de 2013

Fútbol
Ociu y negociu.


Na que participaron

· David Artime
Escritor, autor de La Bufanda, Premiu Narraciones Trabe 2009

· Íñigo Arza
Directivu del Unión Club Ciares y autor del blogue Los ideales del gol

· Miguel Fernandi
Comentarista deportivu



Presentador
Tamos como siempre na Tertulia Pachín de Melás, esta vez con ánimu de falar de fútbol.
Tenemos como invitaos nesta ocasión a Miguel Fernandi, que ye comentarista deportivu, mui conociu peles ondes radiofóniques, a Íñigo Arza que ta dientro del mundu del fútbol base, ye ditectivu del Club del Ciares, y amás lleva un blogue con opiniones y comentarios mui interesantes, Los ideales del gol, y a David Artime, que ye periodista y escritor, y bien conocíu pol so llibru La Bufanda, Premiu Narraciones Trabe 2009.

Y pa introducir un pocu'l tema topéme con esti artículu del X Congresu d’Historia del Deporte, que s’entitula Fútbol ymanipulación social, escritu por Santiago Flores Álvarez-Ossorio. Son siete folios que nun tienen desperdiciu, pero voi espuntar equí sólo un poco de la introducción y de les conclusiones que camiento que podíen ser un poco inspiración pa la tertulia.

Nun obstante, ya sabéis que nesta tertulia, tanto’l tema como la participación ye absolutamente abierta y en absolutu tenemos dengún interés en dirixir nin orientar la tertulia en dengún aspeutu.
El fútbol ye pa dalgunos un xuegu y pa otros una forma de vida. Hai quien lo usa como negociu o lu sigue como ideoloxía. Llega a considerase una pasión ya inclusive representa una relixón. Forma parte del mundu actual, de la sociedá de mases que tolo envuelve. Ta presente en cualesquier parte del mundu y tres él hai intereses ocultos. Unos pocos utilícenlu como preséu de poder. Un poder pa facer dineru, controlar y manipular.Los aficionaos somos mudos testigos d'esti espectáculu. El fútbol ye un negociu que xenera grandes beneficios. Por eso tantes empreses métense nél. Los valores deportivos fueron sustituyíos por criterios mercantiles y los xugadores son productos pa comerciar. Los futbolistes son una especie de gladiadores que se dediquen a entretener al pueblu. L'aficionáu ye un simple espectador ensin posibilidá real de respuesta.
Porque a una persona puede gusta-y esti deporte, pero namás se-y dexa opinar en ciertos niveles. Un siguidor nunca va poder entrar na Fifa y dici-y a Joseph Blatter lo que piensa de la so xestión. Nel fútbol nun hai igualdá de condiciones. Preséntase como un xuegu integrador, toos xuníos por unos colores y detrás hai un señores enllenándose los bolsos. L'aficionáu ye'l que sufre cada domingu col equipu. Si baxa de categoría, los mercenarios xugadores van dir a otru club y van cobrar el sueldu axustáu. El descensu carezlu l'aficionáu y aquel xugador que sienta los colores. L'empresariu xestiona'l club como una empresa, por eso namás-y esmolez la perdida d'ingresos. Nesti deporte manéxase enforma dineru y produzse malversación de fondos. Los clubes faen les operaciones en paraísos fiscales y engañen a facienda pa pagar menos impuestos. ¿Qué pasa si un ciudadanu realiza les sos operaciones nun paraísu fiscal y engaña a Facienda? Cuando se dan cuenta del fraude, el ciudadanu ye puestu en disposición xudicial.Munchu presidentes de clubes malversen miles de millones y nun van a la cárcel. Axústase con ellos y búscase un alcuerdu beneficiosu pa dambes partes. Porque'l fútbol interesa al Gobiernu y nun va xulgar a los señores qu'entamen l'espectáculu qu'entretien a la población. Tamién puede comentase l'usu políticu. Si los emperadores romanos falaben de pan y circu, equí asocede daqué asemeyao. L'oxetivu ye que la xente tea pendiente del partíu, non que tenga tiempu pa cavilgar sobre los acontecimientos d'actualidá. Ocúltase o tracamundiase la realidá con ayuda de los medios de comunicación y un ciudadanu atopa ante sí con una realidá construyida pelos medios. El fútbol ye un axente de la sociedá de mases. El mundu diríxese a la globalización y con esti xuegu ta produciéndose una especie de “gol-balización”. El balón llévase a toes partes, hai goles en cualquier rincón de l'aldega global. Un aficionáu puede querer esfrutar del fútbol d'otros llugares, pero ¿por qué nun decide él sí quier fútbol o non nesi momentu y nesi espaciu? El deporte tien una gran repercusión social y podría utilizase pa faer bones obres, pa construyir una sociedá plural con unos valores éticos de solidaridá, compañerismu ya igualdá de condiciones pa toos. Entámense partíos benéficos, dellos deportistes son embaxadores d'Unicef, hai quien, como Weah, llucha pola paz nel so país o fai llabores sociales. Si tolos axentes que conformen el fútbol collaboraren pol bien de la sociedá, ayudaríen a faer un mundu meyor.
Y con esto, en sin más, la tertulia queda abierta. ¿Quién quier entamar?

Miguel Fernandi
Sentíate lleer esti documentu y camiento que podíamos firmalu cualquiera de los que tamos equí. Efeutivamente, hai una gran diferencia entre lo que ye l’aficionau al fútbol y tolo que se mueve alredor, inclusu dientro de los mesmos equipos de fútbol. Tien muncha razón l’artículu cuando diz que nun equipu base de categoría, quien realmente lo sufre son los aficionaos. Siempre se diz eso de que “pasen los presidentes, pasen los xugadores, pasa tol mundu, pero l’afición siempre queda”. Ye una realidá.
Esto del fútbol y un tema tan estensu qu'igual podíemos tar equí hasta’l fin de selmana y nun se nin por onde entamar.
El conceptu de fútbol creo que toos coincidiremos en que camudó, camudó pa peor, y nótolo sobremanera nos pueblos, ta perdiéndose’l conceptu de dir a ver l’equipu del pueblu, salvo esceiciones. Agora mesmo, por ceñinos equí en Asturies, el conceptu de fútbol ye ser del Sporting o del Uviéu y ser del Madrid o del Barça, y tolo demás ye secundario.
Quiciavis una de les causes ye la repercusión social que tien el fútbol, y una parte de la culpa tenémoslo los medios de comunicación, qu’enfocamos a lo que más vende, y lo que más vende agora mesmo ye, nesti país, son esos cuatro equipos, por suerte o por desgracia.
Y cambió tamién por un aspeutu social importante, si miramos entraes a campos de segunda B y tercera en Asturies hai quince o vente años, veríamos como en Mieres o en La Felguera, por exemplu, diba muncha mas xente al fútbol, en Mieres podía haber una media de tres mil o cuatro mil persones y en Llangreu taríamos lo mesmo. Quiciavis yera porque daquella’l fútbol yera la única alternativa d’ociu qu’había, lo que se podía facer el domingu pola tarde yera dir a ver al equipu del pueblu, y agora tenemos munches más opciones, primero futboleres televisaes, “pa que voi pagar diez o quince euros pa ver al Caudal o al Marino, o al Unión Popular de Llangreu o al Avilés, si puedo ver en casa cualquier partíu de cualquier lliga del mundu”. Y amás, hai munches más alternatives d’ociu, nun sé, los centros comerciales y tou esti tipu d’hestories.
Y el mesmu conceutu de fútbol cambió, lo de la identificación colos colores, el dir a ver l'equipu del pueblu y demás coses va tresformándose escontra esi modelu de fútbol-negociu, d’adoración a determinaos futbolistes y a determinaos equipos y tou esi tipu de coses que yo ye lo que veo con más pena.

David Artime
Suscribo totalmente lo que tas diciendo.

Miguel Fernandi
Anque yo seya del Marino de Lluanco y tu del Candás.

David Artime
Y del Sporting y del Uviéu.
Bono, nun sé si a estes altures de la película s’atreva alguien a negar que'l fútbol seya un negociu. La verdá ye que cada día que pasa ye más negociu, cada día que pasa ye menos deporte, y si se caltién la dinámica actual, va llegar el momentu que’l fútbol en España va ser como la NBA nos Estaos Xuníos, onde les lligues son empreses multinacionales y los equipos son franquicies que se compren y que se venden. Esi ye’l derroteru que ta tomando la situación.
¿Por qué causes pasa esto? En primer llugar ta’l tema básicu de los derechos televisivos. A principios de los años noventa nacen les plataformes privaes de televisión, naz el conceutu de batalla pola audiencia, antes teníamos la uno y la dos, aquel terrible monopoliu que tanto criticaron los lliberales, y que na mio opinión, antes la televisión n’abiertu yera muncho meyor antes qu’agora, y eso xeneró una batalla por audiencies que ye una batalla económica polos derechos televisivos, que ye onde ta tol cogoyu.
Aparte, nel añu noventa y dos, pasa lo de la conversión de los equipos de fútbol en sociedaes anónimes, una medida que se fizo pa intentar paliar les deldes qu’acumulaben ya dende los años ochenta, y que sirvió al final pa que s’acumularen tovía más pola propia estructura competitiva y de fichaxes que tan llevando los clubes.
Y esos dos factores cambiaron dafechu'l conceutu de fútbol que se venía desendolcando en España y en Asturies dende mediaos de los años cincuenta y sobre tou dende los setenta y los ochenta, que fue onde tuvo más puxu’l conceutu de fútbol popular y derivó a la situación actual na qu'hai una lliga de fútbol multimillonaria con una supremacía total y absoluta de dos equipos, el Madrid y el Barcelona, y el restu, cada día que pasa interesa menos, y onde, como diz Burilo [Miguel Fernandi], los equipos de barriu y de pueblu tan, pocu a pocu, esapaeciendo.
Yo soi sociu del Candás, y nel Candás, hai unos años había una media entrada de cuatrocientes persones y güei, si vamos cientu cincuenta, podemos danos con un cantu nos dientes.
Los medios de comunicación tienen una parte importante de la culpa, el fútbol ya ye, por si, un espectáculu qu’atrae muncha atención social, y los medios de comunicación, ye nidio, lluchen por esa audiencia, la llucha por esa audiencia fai que sólo se fixen nos equipos de fútbol que más interesen, que son, a nivel del Estáu, el Madrid y el Barça, y esa atención de los medios de comunicación nesos dos equipos xenera tovía mayor interés hacia ellos y mayor desinterés hacia’l restu, colo que ye como una burbuya que va creciendo.
Y la situación cada día ye peor, pasóse d’una afición militante que diba al campu nos años ochenta al aficionau televisivu que lo que quier ye tener en casa una plataforma que-y ponga tolos partíos pa quedar en casa, colo qu'esapaez el conceutu de fútbol como espectáculu social y lligau a les clases más populares.
Y tamién hai una cosa que ye mui interesante y de la que tomé conciencia a raíz d’un artículu que lleí nel blogue d'Íñigo sol informe Taylor, Hillsborough, o la desproletarización del fútbol, yo conocía les consecuencies del informe Taylor, en Hillsborough, Sheffield, el Nottingham y el Liverpool disputándose les semifinales de la Copa d'Inglaterra, por un descontrol na venta d’entraes y nes medides de seguridá, entró muncho más xente de lo que cabía y morrieron estrapallaes noventa y seis persones. Hai una teoría que yo suscribo, que ye que'l gobiernu de Thatcher y los que manexaben el cotarru del fútbol d’aquella, utilizaron eso como escusa pa entamar a impulsar un modelu de fútbol, entre comines, “modernu”, un modelu de fútbol nel que los estadios tienen toles llocalidaes d’asientu, munchísimo más cares de lo que yera hasta entós, onde se criminaliza al aficionau más impulsivu, al que va a animar, al que va ponese de pie, y onde tan tresformándose los estadios no que son pistes de tenis práuticamente, cada día que pasa aseméyase más a un partíu de tenis o a una competición de golf que lo que yera’l fútbol de los años setenta u ochenta, que tenía un conceutu munchísimo más popular.

Íñigo Arza
Bono, aparte de tar d’alcuerdu colos dos, voi a defender un poco'l fútbol. En Asturies hai cientos d’equipos de fútbol, y que seyan negocios, sociedaes deportives, tan l’Uviéu, el Sporting y l’Avilés, el restu son sociedaes en sin ánimu de llucro. Asina que ye un poco trampa dicir que'l fútbol ye un negociu. Anque yo tamién lo digo, hai que saber que ta cayéndose un poco na trampa. La mayoría d’equipos llévense altruistamente, la xente nun gana dineru y eso quería defendelo en primer llugar.

Y dempués, analizando’l por qué agora s’anima a los equipos más importantes, tanto en Asturies como en toa España, a min préstame compáralo cola política. Na política, agora y dende hai bastantes años, básicamente hai dos partíos, pero nos setenta teníes a la LCR con miles y miles de votos, el MC… nun sé, infinidá de partíos, y lo mesmo que nel fútbol, fue adulces focalizándose en dos partíos por razones bastante asemeyaes, pola pérdida de cultura política, porque apostamos a caballu ganador, perdemos la perspectiva, los matices y ta tamién el focu mediáticu. Antes podíes lleer nun periódicu al representante de la lliga de nun se qué y yeres a sentite representau, dábes-y el to apoyu, pero agora eso ye imposible, igual que ye imposible lleer noticies del Candás, o del Marino o del Ciares o de cualquier otru equipu.
¿Cómo vas ser d’un equipu si nun existe? Lo que nun sal nos medios, güei en día, nun existe.

Y por últimu, pa min, el problema de fondu ye una palabra que ta agora de moda na izquierda, ye la hexemonía. La hexemonía agora ye capitalista dafechu y entós el fútbol ye exautamente igual, ya nun se puede animar de pié, hai que tar sentaos, les entraes agora tienen que ser cares porque si non va’l populachu, y lo que tienen que dir son families de bien a ver el partíu, comer unes palomites, unes pipes, mercar un par de bufandes… y coses asina, la cerveza nun se puede vender tampoco porque embrutez y xenera violencia.
La hexemonía qu’había anantes, que yera obrera totalmente, onde veíes el partíu de pié, y sí, había violencia, porque yera una carauterística típica del obrerismu, había malos modos, coses, en fin, podemos dicir qu'un poco fuera de llugar vistes dende la perspeutiva de güei, pero tamién había honradez, había honestidá…
Nel artículu que tengo nel blogue, Enaxenación Cultural, comentaba qu’anantes dibes al campu, y cuando había una patada, la xente aplaudía, bono, seguramente que taba mal, pero la xente daba una ovación, y llueu l’otru llevantábase y como si nada. Pero agora, vamos, si se-y pega a daquien un emburrión, cae al suelu como si lu mataren.

Ye un cambiu de valores, d’unos valores obreristes a unos valores totalmente capitalistes nos que casi val too. Hai que ganar, y como hai que ganar, val facer trampes, val, nuna espresión machista, porque’l fútbol ye bastante machista, ‘xugar como paisanos’.

En Inglaterra si faes eso, caíte una pitada por tirate al suelu, por perder tiempu, por cualquier cosa, pero equí eso considérase picardía. Hai trenta años eso nun yera asina, hai trenta años, si ún tenía fama de piscineru, vamos, eso yera lo peor que te podía pasar.

Y estes tres coses son les que favorecieron esti cambiu de tendencia, el de pasar de puxar pol equipu del to barriu, de tar arguyosu de fulanu, que yera’l delanteru y trabayaba na fábrica d'equí al llau y ye vecín míu y salía cola mio hermana, al peinau del otru que vien de Portugal o d’Arxentina, lo mesmo da.
Pa min, con esti cambiu d’hexemonía, comiéronnos la tostada dafechu, y el resultau ye’l bi-equipismu que tenemos en España.

Miguel Fernandi
Enllazando colo que dices y lo que comentaba’l Roxu [David Artime], de qu’esto diba ser una franquicia, véndense y cómprense los clubes, y de xuru que dientru de diez años al Sporting de Xixón podrá compralu un empresariu d’Alicante, y a partir d’ehí, na próxima temporada’l Sporting será un equipu d’Alicante, y tou esti tipu d’histories.
Pero tamién hai otra hestoria, antes la xente, como decíes tu, identificábase colos equipos tamién porque había muncha xente del llugar xugando nesos equipos, el Sporting yera de Xixón porque’l noventa por cientu de los so futbolistes yera de Xixón, y l’Uviéu igual, y esa ye una tendencia que se perdió, y agora, seguramente polos problemes económicos que pasen los equipos de segunda y tercera categoría, tan tornando a facelo, el casu del Candás, por exemplu, onde cada vegada hai más xente del pueblu, pero nun sé por qué, eso nun acaba d’enganchar tampoco a l'afición.
Bono, el casu del Ciares ye la esceición, l'islote en tolo que tamos viendo. Ellí la xente tornó al fútbol, ganó adeutos, mientres que’l restu equipos de la so categoría ta perdiéndolos. Esa ye tamién una historia a analizar, que, ante la falta de recursos del fútbol modestu, quitando’l Sporting y l’Uviéu, qu’equí son los que mueven el cotarru, y quiciavis tamién l’Avilés, que tien tamién la so repercusión, el restu de los equipos de segunda y de tercera tan apostando por asturianizar les plantilles, inclusu xugando con xente del conceyu, pero nun acaben d’enganchar, tal vez polo que falábamos anantes, de qu’agora hai más alternatives d’ociu, inclusu col propiu fútbol, nun sé “¿a qué hora xuega'l Mosconia de Grau?..., pues ye a esa hora echen al Liverpool pola tele y dempués engancho col Celta-Real Sociedad”, partidazu esi de gran interés en Asturies…
Nun sé, puede que’l fútbol de los clubes modestos te abocau a esapaecer, ye que nun hai relevu pa los direutivos.

Íñigo Arza
Agora que dices lo de la tele, una cosa que me presta de la tertulia de güei ye que ta  la xugando'l Málaga agora mesmo, lo que me paez xenial, una tertulia de fútbol mientres hai un partíu de Champions League.

Presentador
Pues tenemos que confesar qu’en principiu la tertulia diba ser ayer martes, pero como xugaba’l Barça, cambiámoslo.

Miguel Fernandi
Claro, ye que'l Málaga nun ye nin el Barça nin el Madrid, nin el Sporting nin l’Uviéu.

Pero tornando a lo de que tan quedando sin direutivos la gran mayoría de los clubes asturianos, eso ye un problema, más que nada porque anque digas, “bono, pues si nun salen a combatir en tercera o en preferente, qué más da”, pero ye que detrás hai una base. Los clubes faen una llabor social colos neños. Los padres suelen apuntar a los sos fíos a fútbol o a baloncestu, o a balonmanu, esto engloba a tol deporte, pero al quedar los clubes sin direutivos, eso faise un problema.

David Artime
A min paezme que, a nivel de tercera división, el desinterés ye total, salvando mui honraes esceiciones, como la del Ciares, por exemplu, la situación ye brutal.
Yo toi viviéndolo nel Candás en vivo y en direuto. De cuatro años pa equí, y xugando cola xente del pueblu, el Candás ta na tercera división, que ye la élite a la que puede aspirar el Candás, porque a segunda nun va subir nunca, y hai partíos nos que ta xugando con seis xugadores de Candás y nun va nin dios. Home, pues dicir, “ye que lo qu’interesa son los resultaos”, bono, na primera división sí, lo que-y interesa a la xente son los resultaos, a l'afición del Sporting, polo xeneral, nun-y importa que'l Sporting xuegue con xugadores asturianos o andaluces, lo que quier ye subir a primera, pero ye qu'a nivel de tercera, nin eso.

Miguel Fernandi
Nun se mira ya nin la fueya deportiva que daben nos chigres los domingos.

Un asistente
Eso que comentais de Candás, de Mieres…, aparte de tolo que comentáis, nun puede tar un poco venceyao a que los propios pueblos pierden mocedá, tienen menos población…

David Artime
Non, nun creyo, de fechu, nun sé hasta qué puntu Candás perdió población nos últimos años.

Íñigo Arza
Camiento que si faes una gráfica cola asistencia al campu y el númberu de camisetes del Barça y del Madrid que se ven en Candás, ves ya dafechu cual ye’l problema

Miguel Fernandi
O mesmamente socios del Sporting que pueda haber en cualquier conceyu d’Asturies y socios del equipu del conceyu.
Toi xuru que na mayoría de los conceyos, sobre too na zona centru, debe haber más socios del Sporting, y digo’l Sporting porque ye l’equipu que ta en segunda división agora, que socios del conceyu.

Íñigo Arza
Col Sporting y l’Uviéu, dende’l 2003, hubo un trasvase de xente uvieísta al Sporting… vamos, p’analizar.

Miguel Fernandi
Igual ye por conceutu esi de que “yo soi del Uviéu de tola vida, pero como’l Sporting ta en primera y van xugar el Barça y el Madrid nel Molinón, faigome sociu”.

Íñigo Arza
Toi fartu ver camisetes del Sporting por Uviéu.

Miguel Fernandi
Y amás el Sportig fízolo mui bien, porque va dar entraes polos colexos y tal, y pa un guah.e ye muncho más goloso dir a ver l’equipu.

Íñigo Arza
Si-y pasara al Uviéu lo del Sporting, habría que velo.

Miguel Fernandi
Non, al revés nun se daría’l casu. Hai muncho más identificación col equipu en Xixón qu'en Uviéu. A nivel xeneral, en Xixón, la xente que nun ye futbolera, siente al Sporting igual, o quier que'l Sporting gane. Y en Uviéu ye diferente, la xente que ye del Uviéu, ye del so equipu cerrao, pero la xente que pasa del fútbol, non.
Bono, igual agora, col tema de l’ampliación de capital, sacóse un pocu más el pechu coles aportaciones populares y demás, pero yo, en sin vivir en Uviéu, siempre tuvi la impresión de qu’ellí, la xente que pasa del fútbol, pasa del fútbol, nun tien identificación col equipu de la ciudá.

Un asistente
A min gústame’l fútbol, fui sociu del Sporting un par d’años, pero tamién repátiame’l fútbol, y desplícome, ye pola persimividá que tien el fútbol. Ye la persimividá cuando’l Sporting recibe dos mil millones porque-y los pon l’ayuntamientu enriba la mesa, o cuando apaez el señor Carlos Slim o un especulador o lo que seya y nun pasa nada, nun hai crítica, como si vienen les perres del diañu, de quien seya.
Y aparte tamién, la permisividá que tien el mundu del fútbol coles medides de seguridá.
Por exemplu, un partíu de la NBA ye animadísimu, la xente canta, bailla, lleva carteles na tiesta… ¿por qué esos niveles de seguridá xunto con ‘modernidá’ por llámalo asina, nun pueden dase nel fútbol?
En fin, que nun sé hasta qué puntu nel mundu del fútbol pueden permitise coses qu'en otros llaos nun se permiten. Al fútbol permítese-y too.

David Artime
Bono, un abonu pa la NBA nun sé si cuesta tres mil euros o más, nunca tuve nun partíu de la NBA pero, pero polo que veo pola tele, el so modelu nun me gustaría que s’importase pa los partíos de fútbol equí.
Con respeutu al tema de la seguridá y la violencia, yo nun pueo ver un partíu de fútbol sentáu.

Miguel Fernandi
Yo, agora que nun voi a la grada porque toi nes cabines de prensa, anque tengan asientos, ye verdá que tampoco puedo ver un partíu sentáu. Nun puedo.

David Artime
Y otro. Alcuérdome d'un de los partíos que fui a ver de la selección asturiana onde nun hubo animación. Too yera xente sentada. Nun había eso que se conoz como ‘peñistes’o ‘tribuneros’. L’espectáculu yera probísimu, daba pena ver aquello.
Si a un partíu-y quites el fondu de la grada animando, pierde la de dios, dexa de ser un espectáculu social.
Y por otru llau, respeutu a les midíes de seguridá y la violencia, eso hai qu’entamar a desmitificalo de la lliga española. Los niveles de violencia qu’hai nel fútbol n’España son mínimos comparaos con otros países d’Europa.
Hai que tener en cuenta que, dende los años noventa, fallecíos en acontecimientos deportivos , hubo cuatro, y d’esos cuatro, ún nun fue por un sucesu violentu, si non porque, nun sé si vos alcordais, fue’l guah.e aquel que morrió en Sarriá por una bengala, porque s’enquivocaron de bengales y dienron-yos de les que se-yos da a los barcos, que salen disparaes, y esa clavose-y nel pechu.
Y hai un apuñalau, tamién en Sarriá, del Espanyol, ta'l casu de Aitor Zabaleta, y tamién el d’un paisanu que morrió nun partíu de Copa, del Deportivu de La Coruña contra'l Compostela.
Esos casos nun dexen de ser tráxicos, y evidentemente, por supuestu que requieren unes midíes de seguridá como prevención, pero aparte d’eso, los acontecimientos violentos que se dan nos campos de fútbol, onde se xuega de forma rutinaria tolos fines de selmana, en España son mínimos. Hai muncha más violencia nuna zona de copes en cualquier ciudá que nos campos de fútbol.
Y, por otru llau, si hubiera un verdaderu interés de les direutives y de les autoridaes alministratives y les fuerces policiales en atayalo, eso córtase facilísimamente. Si a min me pones agora mesmo al frente de la brigada d’información en Xixón, sé decite onde hai que ponese y a quien hai que vixilar. Lo que pasa ye que la brigada d’información ta más ocupada en dir a les manifestaciones de la CSI y en denunciar a la xente por poner pegatines.

Íñigo Arza
Lo que pasa ye que la trampa rescampla, porque hai sanciones “exemplares”, entre comines, a miembros de grupos ultres a tar ocho meses en sin entrar nun campu fútbol, y entren igual, y si non, van a otru campu.

David Artime
En Inglaterra les medides de seguridá incrementáronse la de dios. Hai cuatro años fui a ver al West Ham contra l’Everton, y la verdá ye que nun los dexen nin movese práuticamente. Anantes y dempués del partiu calculo qu’había una filera de mediu kilómetru de policíes, dende la parada del metro de West Ham hasta l’estadiu.
Ellí les medíes de seguridá incrementáronse abondo dende los años ochenta, y la violencia baxó muncho.

Íñigo Arza
Pero equí los sucesos violentos d’aquellos años, y de los noventa tamién, puedes contalos. Son mínimos.
Y munches veces son de rivalidaes polítiques, más que futbolístiques.
Esto pa min ye como na política y na sociedá en xeneral. Tienes que poner nun llau la llibertá y en otru la seguridá.
Y en Inglaterra la seguridá ta arriba del too. Nun hai espaciu pa la violencia porque ye imposible, pero tampoco l'hai pa divertite, pa ponete de pie y saltar, nun hai espaciu pa nada. Pasaron d’un estremu nel que valía absolutamente too a otru nel que, vamos, tienes que tar sentau nel asientu, puedes dir a consumir y dar un paseu como cliente que yes en vez de sociu na más y nun puedes tomar nin una cerveza, porque nin se puede de manera llegal.

Y esa ye la cuestión. Si sacrifiques tola llibertá por tar más seguru acabes como ta pasando agora colos aviones nos Estaos Xuníos, onde te faen ventisiete mil controles y faente sentir humilladísimu.

Un asistente
A min paezme que'l fútbol nun ye tanto violencia sí, violencia non, que ye de lo que tais falando, si non que ye un tema d’impunidá.
Vióse mui claro en Xixón colos aficionaos del Xénova o del Sporting. Fagan lo que fagan, nun-yos pasa nada.
Lo de Xénova fue vergoñoso, nun-yos interesaba, notóse. Nun investigaron, y claro, cuando nun investigues nun vas topar culpables. Lo que ficieron fue da-yos “l’indultu”, por decilo asina.

Íñigo Arza
Pero eso en realidá nin tien que ver col fútbol. El fechu de que nun-los detengan nun tien que ver col fútbol, tien que ver con tres cuestiones de cálter políticu.
Si yes del Sporting y sales a la cai y-y partes la cara a ún, de xuro que te comes un marrón, pero si tienes determinaes idees y determinaos contautos per ende, que polo demás son bien conocíos, bono, igual te llibres.

Miguel Fernandi
Ye muncho más fácil que te pongan una multa de tres mil euros por fumar un porro nun campu fútbol, o por meter una llata cerveza.
La llei antiviolencia ta fecha pa castigar a cualquier seguidor. Ye más, mañana vamos al fútbol tu y yo y enfadámonos polo que seya y péguesme un puñetazu y la multa será de tres mil euros, mientres que si ye afuera, a la puerta del estadiu, la multa será de trenta.

Pero incrementaronse les medíes represives, pero camiento que nun consiguieron atayar los problemes que teníen qu’atayar. Hai determinaos elementos dientro del fútbol que tan como tan, pero nun ye pa criminalizar a los grupos d’animación nin muncho menos.
Soi un gran defensor d’ellos salvo cuando hai ciertes actitudes que nun se pueden permitir y más cuando se faen en grades d’animación, que son más barates, y col beneplácitu de direutives, como cuando se faen apoloxíes de determinaes coses. Y eso pasa en Xixón, mesmamente.
Anque esi nun ye’l problema mayor que tien el fútbol agora mesmo.

Íñigo Arza
La violencia nunca ye agradable, evidentemente, pero ehí hai qu’analizar si hai un problema de verdá d’orde públicu, o si s'utilizó un problema que nun yera mui grande pa recortar llibertaes y pa convertinos d’aficionaos a clientes, y pasar al fútbol a que seya un espectáculu casi familiar.
La imaxe perfeuta sería ver a una familia yendo al fútbol, comprando una bufanda, sentándose, viendo’l partíu y diendo pa casa otra vegada.

Miguel Fernandi
Si vos alcordáis d’un anunciu que nun sé si yera de Gol tv y que se veía a un rapacín diciendo, “voi al fútbol tolos fines de selmana con mi padre...” mientres taba poniendo la bufanda en casa y contestaba-y el pa, “non, a partir d'agora vamos quedar en casa y ver tolos partíos pola tele como si tuviéramos nel campu”. O seya, que nun fai falta dir al fútbol porque agora pagues, nun sé lo que val, vente euros al mes y ves tolos partíos. Eso sí, nunos horarios horrorosos polos derechos de televisión, porque antes el fútbol siempre yera los domingos a les cincu, pero agora saber cuando va xugar dientro de dos meses el Sporting o'l que seya, ye imposible.
Porque agora los equipos de fútbol viven de los ingresos publicitarios de les televisiones, poro’l partíu más guapu del añu pónentelu un vienres o un llunes. Agora mesmo ta’l fútbol  secuestrau.
El problema de los derechos televisivos ye de Gol tv, que tien un únicu canal pa ocho partíos que ye los que son de la xornada, polo que va separtándolos. Si hubiera'l sistema qu’había antes de ‘pay per view’ onde comprabes el partíu por diferentes canales, podíen xugase toos a la mesma hora, menos un par de partíos que se movíen, el del sábadu de la dos y el del domingu del canal plus.

Una asistente
Al aficionau, entós, tan poniéndo-ylo mui complicao. Va a haber aficionaos que van dexar de facese socios, porque nun pueden dir al fútbol. Hai que tener una moral pa seguir a un equipu…, inclusu a los grandes.

Miguel Fernandi
Claro, si te ponen al Sporting a les cuatro, al al Barça a les seis y el sábadu a les cincu de la tarde al Madrid y a les doce al Uviéu, tas fastidiau, porque entres en competencia con toos.

David Artime
Ye que l'aficionau, l’aficionau de siempre que diba’l campu, dexó d’interesar. Ye una figura que, a nivel de primera división, nun importa.
Agora mesmu, pa los magnates que controlen el fútbol, como si xueguen a puerta cerrada. La cuestión ye los derechos televisivos.
Como si la final de la Champions se xuega en Veriña, pa ellos tan los once xugadores, l’árbitru, piesllen les puertes y a correr. Lo único que-yos importa son los derechos televisivos.
Por eso hai partíos un domingu a les doce de la mañana o un llunes a les nueve, o un vienres a les ocho. L’últimu derbi vascu que se xugó en San Mamés, xugose de vienres, de vienres, cuando eso ye un acontecimientu históricu en Bilbao.

Una asistente
Falamos d’impunidá de la xente qu’entra a un partíu de fútbol, pero tamién, tela cola impunidá que tienen los equipos a nivel de financiación. Nun solo los patrocinadores, que munches veces da igual quien seya, independientemente que seyan corruptos o non, y de cómo consiguiera les perres, si non tamién, lo de pagar a la seguridá social, si paguen impuestos…

Miguel Fernandi
Nun va cerrar denguna empresa llamada Sociedá Anónima Deportiva na vida. Imaxino qu'esto acabará españando algún día, pero vamos ver, tú debes diez mil millones de pesetes y entres en concursu d'acreedores, y ellí llegues a un alcuerdu colos acreedores y quedes en paga-yos la mitá a venti años, y cuando pasen los venti años y nun lo pagasti, van volver a renegociar, porque tol mundu va querer cobrar al final.

Otra asistente
Pero si l'acreedor ye una empresa y llega a un alcuerdu col concursu, si tien qu'esperar, qu'espere, pero ye que la seguridá social...

Miguel Fernandi
Pero tenemos otru problema colos acreedores. Si hai un acreedor que denuncia l'incumplimientu, entós, automáticamente esa denuncia lleva a la disolución d'esa Sociedá Anónima Deportiva. Pero'l problema que que si, por exemplu, esi acreedor ye un vendedor de torniellos, tola xente que ye forofa d'esi equipu, va dir a estrozar la ferretería.
Y lo de la seguridá social y facienda tamos no mesmo. Qué más da qu'haya embargos, si dempués los clubes tienen manera de recaldar por otru llau. Toos conocemos clubes que tienen embargaes les taquielles, pero cóbrenles d'otra manera.
Dende llueu, ye una absoluta vergoña. Y tamién ye una vergoña lo de les aportaciones de les alministraciones públiques a los equipos de fútbol. Entiendo que los equipos de fútbol son un referente pa les ciudaes, dan una imaxe promocional importante, pero nun puede pasar lo que pasó en Uviéu, que teniendo un delincuente al frente del equipu, qu'agora ta en busca y captura, que ye Alberto González, l'Ayuntamientu d'Uviéu dioi dieciseis millones d'euros, y tando l'equipu en segunda b y tercera, y l'equipu tien un pufu increyible que tuvo que salvalu l'afición poniendo del bolsu, y esi ye otru debate, cómo en quince díes la xente axunta dos millones d'euros, y dempués, faen falta mil euros pa evitar un desahuciu y nun somos quien a facelo. Pero hai una impunidá terrible, pasa a cualquier otra empresa que nun seya de fútbol, porque tamos falando d'empreses, nesti casu sociedaes anónimes deportives, y ya la hubieran obligao a cerrar.

Una asistente
Basta comparar el fútbol con otros deportes o con cualquier otru tipu d'espresión cultural. En otros deportes eso nun pasa. A min puede gustame'l fútbol y puedo animar al Sporting o al Ciares, pero la sensación de que'l fútbol pagámoslu entre toos..., cuando l'Ayuntamientu de Xixón fizo aquel arreglu con Mareo...

Íñigo Arza
L'Ayuntamientu, agora mesmo, tien en propiedá El Molinón y Mareo, que nun sé cuantos millones val eso, pero pal Ayuntamientu val cero, porque nun los puede usar, o puede pero nun los usa. Ye absurdo.
Y el meyor exemplu ye cuando'l Real Madrid fichó por Ronaldo. Esi fichaxe pagámoslu entre toos, Florentino, el presidente del Madrid, pidió un créditu a Caxa Madrid, y llueu Caxa Madrid acabó siendo Bankia y la deuda de Bankia acabamos pagándola toos, o seya qu'a Ronaldo, igual la metá o más acabamos pagándolu tolos ciudadanos, y nun pasó nada.

Un asistente
Cristiano Ronaldo fueron noventa y cuatro millones d'euros. Alcuérdome que cuando'l Madrid fichó a Mijatovic, fueron mil millones de pesetes d'aquella, y aquello ya fue la de dios. O seya, el descontrol ye tan grande porque'l negociu ye mui grande. Y eso a min xenérame rechazu, y eso que fui sociu del Sporting, de la mesma manera que nun ye igual lo del Ciares, o cuando diba a ver al Pravianu de guah.e, ehí ya ves otru ambientín, y sobre too nel fútbol base ye fundamental que los chavales tengan la noción de facer deporte. El deporte ye pasalo bien, saber organizase, aprender tar con otra xente, cumplir unes normes.
Pero tamién ¿por qué hai tanta presión pa que los guah.es xueguen al fútbol?¿por qué toos tienen que ser futbolistes? Claro, ye lo que sal pola tele, neso'l fútbol nun tien la culpa, pero ye asina.

David Artime
Ye que la transcendencia social, la importancia del fútbol ye tan grande que güei, a los xestores políticos nun-yos queda otru remediu que permitir esi control. ¿Quién s’atreve, por exemplu, a cargase al Sporting? Y eso ye lo más escandaloso.

Una asistente
¿Y por qué’l fútbol tien esi poder tan descomanau?¿Por qué la ciudadanía nun ta criticando a diario qu’esa xente nun ta pagando impuestos?¿O, por qué tengo que pagar el fichaxe de Cristiano Ronaldo? Eso ye lo que me paez escandaloso.

David Artime
Al poco de presentar el llibru, La Bufanda, convidáronme a tomar parte de la tertulia del portal sportinguista, y salió’l tema de la recalificación de Mareo, y toos ellí apoyaben que l’Ayuntamientu ficiera aquella operación, toos, y de forma incondicional. “Nun queda otru remediu” dicíen, “nun puedes permitir qu'esapaeza’l Sporting”.
Yo soi Sportinguista y non lo apoyo. Camiento que si tien qu’esapaecer, qu’esapaeza, y si tien que baxar a tercera, como l’Uviéu, que baxe.
Pero la verdá ye qu’ellí nun m’atreví a abrir la boca, quería salir d’ehí con vida, porque había una visceralidá que cualquiera s’atrevía nin a gorgutar.

Un asistente
L’argumentu de que Xixón puede prescindir de cuatro millones d’euros, güei ye difícil de defender, anque hai quien lo faiga, pero vese como lóxico lo de que “pa Xixón, económicamente, ye mui importante”.

David Artime
Nun sé hasta qué puntu ye importante, en primera tovía, pero en segunda, si te pones a contabilizar l’asistencia d'aficionaos y visitantes nuna temporada de segunda en Xixón, ye de risa. Nun xenera práuticamente beneficios, eso ye una milonga.
Lo que pasa ye que tomar midíes polítiques ye impopular. Hai una delda de seiscientos cincuenta y dos millones d’euros con facienda y va a siguir creciendo. Pretenden atayalo poniendo eso de que los equipos con delda nun van poder fichar, pero ya verás como tienen dalguna falcatrúa llegal pa evitalo.
Ehí nun va meter mano nin dios hasta que la burbuya españe por dalgún llau, si españa, qu'a lo meyor nin españa.
Esi sí, si’l Candás o'l Pravianu, o'l Titánicu de Llaviana tuvieren deldes con facienda, dígote yo qu’ehí metíen-yos mano hasta atrás de xuro.

Íñigo Arza
L’escándalu ye lo de la financiación, vamos, como tamos grabando, habrá que dicir ‘presuntamente’, pero hai cada cosa por ehí de blanqueo de dineru. ¿Por qué naide diz “a ver, d'onde sacaste esos cincuenta millones d’euros”?
Hai un casu espectacular, el Zaragoza tien un porteru que se llama Roberto, ficháronlu de Portugal hai un par d’años y non lu conocía naide, pues pagaron diez millones d’euros. ¿Por qué nun entra facienda a investigar esa operación?

Miguel Fernandi
Agora que falamos de financiación, otru casu vien distintu, asturianu, fue’l del Caudal. Nun sé si vos alcordais de les lloteríes familiares, una especie de bingos que se facíen los vienres pela nueche ente los aficionaos pa sacar un pocu de perres, me paez qu’apostaben el cartón a doscientes pesetes, y por eso la direutiva del Caudal tuvo metida nun follón impresionante. Tuvieron que retirar les lloteríes familiares tolos cubes de fútbol asturianu, que yeren una fonte de financiación, y amás yeres los propios socios los que pagaben y xugaben.

Un asistente
Alcuérdome de la época bona del Deportivu, onde yera evidente d'onde salíen les perres, y ellí naide quiso investigar nada. Y de fechu, cuando de metió caña y cayó esa ‘presunta’ fonte de financiación, el Deportivu fue a tomar pol sacu. Eso ye auténtica tolerancia social.
Y cuando a Michel Salgado-y queríen meter nun sé cuantos partíos por rompe-y la pierna a Juninho, hubo más manifestaciones que pa una reconversión qu’hubo en Citroën.

Miguel Fernandi
Home, lo que ye evidente ye que'l fútbol ye l’acontecimientu social que más xente aconceya nuna ciudá. Quitando dalgún macroconciertu, lo más son les entraes a los campos de fútbol. Y eso qu’agora baxó la venta d’entraes.

Íñigo Arza
Sí, sí. Ye que si val catorce mil a ver al Alcorcón, pongo por casu, a una manifestación van mil quinientos.
Pero pa min, eso ye más problema de los medios que del fútbol. Los medios tendríen que poner el focu más en otru sitiu.

Un asistente
Pero date cuenta de que si ves un telediariu, quitando la cuatro, qu’eso ya ye desaxerao, son venti minutos sólo de fútbol. Y amás nun ye información, son too pih.aes con videos y músiques de fondu y efeutos y tal…, y sólo del Barça y el Madrid.
Equí ye bien interesante parase a pensar sol usu de los gobiernos y los poderes interesaos en enterrate la cabeza en fútbol como anestesia social y como válvula d’escape d’otres situaciones. ¿Y qué premeditación hai nello? Porque eso nun ye casual.
Güeyu, y la xente asúmelo y quierlo ¿eh?.

Íñigo Arza
Esi ye otru filón del que falar. Y cola selección española y el mundial y la eurocopa hai otru filón. Vamos, tres competiciones, eurocopa, mundial, eurocopa, en seis años, pues esos seis años ficieron más por normalizar la bandera d’España que cuarenta de transición.

Miguel Fernandi
Tengo la teoría de que la bandera d’España quedó nun equipu de fútbol, el de la selección. “Soi del España

Un asistente
Igual que la bandera d’Asturies ye la de Fernando Alonso.

Una asistente
Ye curioso, porque cuando España ganó'l mundial, acabose la crisis, acabose too. Yéramos lo máximo.

Miguel Fernandi
Pero los ciclos acábense. Y cuando la selección española torne a ser lo que fue siempre, una selección que nun ganaba nada, la xente volverá a renegar de ella, d’España y de lo que faiga falta.

Y como ya va siendo la hora, quiero comentar, como “últimes reflexones”, que cuando se diz que te gusta'l fútbol, en realidá lo que ye ye qu'a la xente-y gusta un equipu. Yo mañana toi en casa y tengo la tarifa esa que veo tolos partíos, y xuega, nun sé, el Llevante contra l’Almería y nun lo veo. Al final, si nun xuega'l Marino, o l’Uviéu o’l Sporting u otros por cercanía nun me pongo.
Y el conceutu de futboleru, pa min ye que tengas amor por unos colores, pol equipu del to pueblu o por otru representativu, porque nel fútbol la monogamia nun esiste. La monogamia ye lo que tienes que tener una moza na más ¿non?, bobo, pues nel fútbol puedes tener dos, l’equipu del conceyu y otru, y algún más pol que puedes tener simpatíes.
Y asina ye pa la mayoría de la xente, y el modelu esi que tanto faen les plataformes televisives de poner diez horarios porque la xente quier ver tolos partíos ye mentira, eso camiento que ta acabando col fútbol. Y nun ye porque trabaye nuna emisora de radio, pero yera muncho más guapo lo del perfil d’aficionau cuando coincidíen varios partíos a la vez, porque facía que siguieres al tuyu, pero tando pendiente de los demás.
Asina tamos diendo a acabar rechazando’l fútbol, inclusu los propios aficionaos a los que nos gusten determinaos equipos.

Íñigo Arza
Yo p’acabar quiero ser un pocu positivu y comentar que, últimamente ta habiendo iniciatives bastante guapes. Nel Sporting, pa democratizar el club, nel Uviéu, nel Ciares, col so proyeutu bien interesante, nel Llangreu tamién tan faciendo por movese. Ta cambiando un pocu l’asuntu.
Llueu amás tan cambiando, anantes daben barra llibre coles deldes públiques, igual que l’estau, y agora non pueden, home, porque necesiten esi dineru, non por ideales. Entós esta crisis igual favorez qu’haya un seguimientu d’esi dineru, y se sepa d'onde vien, y se cobren impuestos y funcione como cualquier otra actividá económica.

David Artime
Pela mio parte soi bastante más pesimista. Paezme que ya acabaron col fútbol, que ya se perdió’l conceutu de fútbol popular qu’había, y cuando tenga fíos, voi facer tolo posible porque nun-yos guste.
A pesar que qu’hai iniciatives mui positives, como comenta Íñigo, creo que van seguir siendo minoritaries, básicamente porque toos vosotros vos relacionais con aficionaos al fútbol y seguramente nun percibís el más mínimu atisbu de concienciación con respeutu a esti tema. La xente ta encantada cola situación actual y camiento qu’eso va siguir ‘in crescendo’.
Creo qu’España, a nivel futbolísticu, ye un país tercermundista, nel sentíu de que tienen la meyor lliga del mundu pero acaparada exclusivamente por dos equipos, el Madrid y el Barça, esa ye una situación que pasa en paises como Escocia, -Celtic, Rangers-, como Croacia, -Dinamo de Zagreb, Hajduk Split-, como Serbia, -Partizán, Estrella Roxa-.
Eso nun pasa ya nin en Arxentina, nin en Arxentina, nin en Brasil, nin en Alemaña, nin en Francia, nin en Italia, nin en Inglaterra, paises onde hai tradicción futbolística.

Nun sé a onde va conducir esto, nin si va españar algún día, nin si van a acabar creando una lliga simplemente Barça-Madrid, o la gran lliga europea, onde xugarán sólo’l Barça, el Madrid, el Milán, el Bayern y el Mánchester.