ZALIA: Informe de l’Asociación de Vecinos de San Andrés de los Tacones

· L’entamu oficial

N’avientu de 2003 l’Ayuntamientu Xixón abre un periodu d’información pública previa de l’Adaptación del PXOU (Plan Xeneral d’Ordenación Urbana) de Xixón a la llei autonómica del suelu. Nun lo fai por altruismu o xenerosidá. Si fuera asina, el plantegamientu sería de total tresparencia, como lo fue, por exemplu, la ellaboración del primer PXOU de la democracia en 1982, durante’l mandatu del Alcalde Palacios. Plan ésti que, dicho seya de pasu pola so exemplaridá, desarrolló’l planeamiento urbanu y consiguió suelu pa viviendes ya infraestructures ensin una sola espropiación.
El trámite d’información pública previa realízase pa tratar d’evitar l’escándalu inminente delantre les desaxeraes dimensiones que taba alquiriendo la marea d’información privilexada que ya circulaba sobre’l mesmu.
Esta actuación oscurantista y perversa tapecía, ente otres actuaciones, la pretensión d’espropiar, en sólo una unidá d’actuación, más de 4 millones de metros cuadraos de tierres de pequeños propietarios particulares. La mayoría alquiríes de recién dempués de trabayales durante tola vida y durante varies xeneraciones d’antepasaos.




· Perversión institucional (contuberniu y perversión)

De perversa pue considerase l’actuación de la empresa mesta SOGEPSA, simultáneamente pública y privada. Pública pa espropiar. Dempués de la recalificación, los descomanaos beneficios que se producen pasen a engrosar les arques de los socios privaos (ASPROCON y les empreses privaes los Álamos, CEYD y C.Principado).

De “contuberniu” pue calificase’l ADECE (Alcuerdu pal Desarrollu Económicu, la Competitividá y l’Empléu) robláu’l 30 d’avientu de 2003 pol Gobiernu del Principáu y los axentes sociales y económicos UGT, CCOO y FADE, establecíos como “una fuerza paralela al Parlamentu y a les urnes, a mou d’un gobiernu na solombra”, que como ya s’anunciaba convirtióse nuna forma de tapecer intereses espurios.
Nel ADECE, el Gobiernu del Principáu comprométese a la implantación d’una ZALI (Zona d’Actividaes Loxístiques ya Industriales) de los puertos asturianos de Xixón y Avilés. Esta ZALI tenía ya un allugamientu predetermináu en San Andrés de los Tacones na Documentación de l’Adautación del PXOU de Xixón.

Con 31.760 firmes de ciudadanos de Xixón pídese exercer el drechu a la iniciativa popular na ellaboración de l’Adaptación del PXOU nun Plenu Estraordinariu nel que s’alderique sobr les propuestes que defienden los vecinos de la zona rural. Nesta revisión inclúyese la creación de la ZALI en San Andrés de los Tacones.
Son rechazaes pol Gobiernu municipal con razonamientos torticeros. Y, por el contra a les crítiques, fai posteriormente una convocatoria nunes condiciones coles que “pervierte” la iniciativa popular.




· Mentires institucionales



Cuando’l Gobiernu Municipal de Xixón anuncia la retirada de la ZALI de l’Adaptación del PXOU miente diciendo a la prensa que lo fai porque nun quier torgar antes de tiempu y de manera innecesaria les actividaes agropecuaries en San Andrés y Serín.
Esto ye mentira, puesto que con anterioridá contestara per escrito al requerimientu de la Dirección Xeneral de Mediu Ambiente de la Comisión Europea que dicha “decisión básase na consideración de que l’actuación en cuestión tovía nun ta suficientemente concretada polos sos principales impulsores no que se refier a aspeutos clave como son les sos dimensiones esactes, el plan d’etapes, financiación y sistema de xestión.”

El Conseyeru de Mediu Ambiente y Urbanismu miente cuando diz que la ZALIA nun esiste, que nun ta definíu nin el so allugamientu, nin los accesos, porque éstos son pal puertu d’El Musel, non pa una hipotética ZALIA. Esto ye mentira puesto que’l mes anterior el Principáu y Fomentu firmaron l’acuerdu pa la realización de los accesos a EL Musel y la ZALIA.


· Incumplimientu de les lleis comunitaries

La infracción per parte l’Ayuntamientu de Xixón de la Directiva Comunitaria del Conseyu 85/337/CEE obligó-y a tener que retirar de la revisión del PXOU la ZALI de San Andrés de los Tacones.

El Gobiernu del Principáu tamién tien intención d’incumplir les lleis comunitaries cola creación de la ZALIA en San Andrés de los Tacones. En concretu la Directiva del Parllamentu Européu y del Conseyu 2001/42/CE, al nun realizar la preventiva evaluación mediuambiental previa, na que s’estudien varies alternatives d’ubicación “razonables”.


· Acosu, coacción ya intimidación

Funcionarios de la Brigada d’Información de la comisaría d’El Natahoyo detienen, na so casa, a Francisco Javier Simón Junquera, el nuestru Vicepresidente, acusándolu, ensin fundamentu, de desorden públicu.

José Hevia Corte, empresariu rellacionáu col Gobiernu del Principáu y con SOGEPSA, demanda a Francisco Javier Simón Junquera, el nuestru Vicepresidente, y a Roberto Roces, el nuestru abogáu, pidiendo pa ellos una indemnización de 100.000 € por aludir, nunes declaraciones en Teleasturias, a la especulación urbanística en Castiello como consecuencia de l’adaptación del PXOU. Nun dicen nada que nun fuera ya publicao delles veces nos medios.

Los vecinos de San Andrés de los Tacones denuncien coacciones y amenaces per parte de representantes de la ZALIA pa obligalos a vender les sos finques en contra la so voluntá.


· Espropiación de propiedaes pa vendeles a particulares

L’Ayuntamientu de Xixón ya tenía previsto nel Proyeutu d’Adaptación del PXOU la unidá d’actuación UZN-I.3(NS) pa crear pol procedimientu d’espropiación de 4.207.640 m2 una ZALI en San Andrés de los Tacones.

Desbarataos pola Unión Europea, a propuesta de la nuestra Asociación, los planes del Ayuntamientu, el Principáu crea la ZALIA, sociedá pa promover la creación de la ZALIA en San Andrés de los Tacones y anuncia que “les parceles podrán vendese o bien ser de concesión alministrativa”.


· Censura d’información

Durante’l periodu d’información pública de l’Adaptación del PXOU a la Llei del Suelu, nun apaecía espuestu, xunto colos demás planos, el de nome MODELU TERRITORIAL PROPUESTU, que realizáu a escala 1:30.000 apaez chiscáu, como de viruela, d’innumerables manches prietes, rellacionaes coles zones loxístiques.

En marzu de 2004, San Andrés de los Tacones fue la única parroquia onde nun se desplazó l’equipu técnicu qu’adaptaba’l PXOU pa informar en qué-y afectaba la propuesta.

Como colectivu d’afectaos polos planes d’espropiación de la ZALIA, realizamos 30 preguntes al Presidente del Gobiernu del Principáu, a l’Alcaldesa de Xixón y al Conseyeru d’Industria y Empléu. Con elles pretendíemos enteranos de les necesidaes reales de zones loxístiques estraportuaries. Nun tuvimos rempuesta nenguna.


· Marches verdes

Xunto coles parroquies rurales de l’Ayuntamientu de Xixón convocamos tres marches verdes de protesta en contra de la forma de tramitación abusiva de l’Adaptación del PXOU que siguió’l Gobiernu Municipal (falta de tresparencia ya información, incumplimientos de la llegalidá, denegación del drechu a la iniciativa popular, etc.).
Na Primer Marcha Verde, y, cosa totalmente insólita en Xixón, con total corrección y falta d’incidentes, manifestáronse aproximadamente 6.000 ciudadanos.
Na Segunda Marcha Verde son 10.000 ciudadanos los que, otra vuelta, dan exemplu de civismu.
Na Tercer Marcha Verde, de manera exemplar, participen aproximadamente 8.000 ciudadanos portando una bandera verde de 4.170 metros de largor, qu’estableció un record Guinness.


· Desamparu institucional

Pídese al Conseyeru de Mediu Ambiente suspender la execución de la Adaptación del PXOU de Xixón, por incumplir directives comunitaries al asitiar la ZALI en San Andrés de los Tacones. La Conseyería inhíbese.

Más tarde pídese a la Ministra de Mediu Ambiente que alvierta a l’Ayuntamientu de Xixón que debe someter la creación de la ZALI a un estudiu d’impactu ambiental o suspender la creación de la ZALI. Nun recibimos contestación.

En xunu de 2005, a preguntes realizaes nel Congresu los Diputaos, el Gobiernu del Reinu d’España inhíbese nel tema de la ZALIA a favor del Principáu.

Na Comisión de Mediu Ambiente de les Cortes, treslláda-y a la Ministra de Mediu Ambiente l’incumplimientu de la Directiva 2001/42/CE pol Gobiernu del Principáu, nel so intentu de crear la ZALIA en San Andrés de los Tacones ensin el preceptivu estudiu mediuambiental previu. Tovía nun recibimos noticies y la ZALIA sigue’l so calce.


· San Andrés de los Tacones defiéndese viaxando

Pa defender los nuestros drechos énte l’actuación abusiva de los gobiernos Municipal y Autonómicu y el desamparu de les instituciones españoles, la nuestra Asociación realizó distintos viaxes.

Primer viaxe. Avientu de 2004. La nuestra Asociación desplazóse a Estrasburgo pa entrevistase con parlamentarios europeos y denunciar l’incumplimientu de la Directiva comunitaria 85/337/CEE per parte l’Ayuntamientu de Xixón na so pretensión d’incluyir nel PXOU la creación d’una zona d’actividaes loxístiques ya industriales en San Andrés de los Tacones, ensin tener fechu’l preceptivu estudiu mediuambiental previu. Resultáu: retírase la ZALIA del PXOU.

Segundu viaxe. Ochobre de 2005. Viaxamos a Álava pa conocer, de primer mano y en directo toles característiques técniques de Arasur, zona loxística estra-portuaria qu’utiliza’l puertu de Bilbao, un puertu secu de primer orde, como la ZALIA que se pretende crear en San Andrés de los Tacones, situada a 65 km. del puertu de Bilbao, a 120 km. del puertu de Pasajes y a 160 km. del de Santander. La ZALIA ta a unos escasos 10 km. D’El Musel.

Tercer viaxe. En payares vamos a la sede’l Congresu los Diputaos en Madrid. Recíbenos como miembru de la Comisión de Mediu Ambiente por Esquerra Republicana, Rosa Bonás, pa treslladar a la Ministra de Mediu Ambiente l’incumplimientu de la Directiva comunitaria 2001/42/CE per parte del Gobiernu del Principáu nel so intentu de crear la ZALIA en San Andrés de los Tacones ensin tener fecho’l preceptivu estudiu mediuambiental previu. Resultáu: nun se sabe nada.

Cuartu viaxe. En marzu nuevu viaxe a Europa. Esta vez a Bruseles. De nuevo entrevistes con parlamentarios europeos y denuncia del incumplimientu de la Directiva comunitaria 2001/42/CE pola parte del Gobiernu del Principáu nel so intentu de crear la ZALIA en San Andrés de los Tacones ensin tener fecho’l preceptivu estudiu mediuambiental previu. Resultáu: reábrese l’espediente y sigue´l so calce.